وزیر خارجه عربستان: تیران و صنافیر متعلق به سعودی است

وزیر خارجه عربستان: تیران و صنافیر متعلق به سعودی است
يکشنبه 22 فروردين 1395 - 22:47

العالم- وزیر امور خارجه عربستان گفت: مصر دو جزیره "تیران" و "صنافیر" را اشغال نکرد و "انور سادات" رییس جمهوری اسبق این کشور گفته بود که این دو جزیره متعلق به عربستان سعودی است.

به گزارش پایگاه خبری شکبه العالم، پایگاه اینترنتی "الیوم السابع" نوشت که "عادل الجبیر" این مطلب را در جمع سردبیران مطبوعات مصر و شماری از نویسندگان و اصحاب مطبوعاتی با حضور "احمد قطان" سفیر عربستان در قاهره، مطرح کرد.
وزیر خارجه عربستان افزود: در آن زمان ملک فاروق پادشاه مصر بود که از پادشاه عربستان حفاظت از این دو جزیره را خواستار شد و هیچ اختلافی میان آنان رخ نداد و در این زمینه می توانید به اظهارات "عصمت عبدالمجید" وزیر خارجه اسبق مصر درباره این دو جزیره رجوع کنید.
الجبیر ادامه داد: انور سادات (رییس جمهوری وقت مصر) گفته بود که این دو جزیره، سعودی بوده و منافع مصر و عربستان در این زمینه مشترک است، همچنین دو جزیره تیران و صنافیر پس از اشغال در سال 1967 در چارچوب پیمان کمپ دیوید گنجانده شد، ما مثل هر کشور دیگر خواستار ترسیم مرزهای آن هستیم، این کار پیشتر با امارات، عراق، بحرین، عمان و یمن انجام شده است.  
وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جمع اصحاب رسانه های مصر گفت: به نحوی در باره این دو جزیره سخن گفته شده بود که گویی آن را اشغال کرده ایم، در حالی که این جزایر در اصل سعودی بود و به کشور بازگشت، اجازه داده شد که از آن استفاده شود سپس پس گرفته شد و هیچ منازعه یا جدالی درباره آن به وقوع نپیوست.
الجبیر گفت: پس از سال 1967، اشغال این دو جزیره و سپس توافق کمپ دیوید به وقوع پیوست، "اسراییل" با جداشدن این دو جزیره از پیمان مخالفت کرد به ویژه که بخشی از اراضی اشغالی توسط تل آویو بود، به این شکل وارد کمپ دیوید شد و پس از آن مصر و عربستان سعودی کمیته ای برای استرداد این جزایر تشکیل دادند اما رویدادهای منطقه پس از 11 سپتامبر و مشغولیت جهان عرب باعث تعویق ترسیم مرزهای دریایی شد.  
وی خاطر نشان کرد، مصر این جزایر را اشغال نکرد بلکه بر اساس درخواست عربستان وارد آن شد، پژوهش های عمیق و مفصلی از سوی وزارت امور خارجه مصر که از ماهرترین وزارت های امور خارجه در جهان عرب است، انجام شده که نشانه دهنده این واقعیت می باشد.  
جبیر گفت: تاریخ، وقایع و اسناد دو کشور هیچ اختلافی میان دو حکومت بر سرسعودی بودن این جزایر نشان نمی دهد، مصر کشوری محترم است و اسناد این مساله را داراست، قاهره اصلا به این مساله اعتراض نکرد اما عده ای می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.   
"احمد قطان" سفیر عربستان در قاهره، نیز از خبرنگاران مصری خواست به اظهارات "مفید شهاب" استاد قوانین بین المللی و وزیر امور حقوقی سابق مصر رجوع کنند که گفته بود جزایر صنافیر و تیران سعودی هستند.
وی افزود: هیچ اختلافی میان عربستان سعودی و مصر درباره این دو جزیره وجود ندارد.

206-211-9

پربیننده ترین خبرها