وقتی کانادا جنایات سعودی‌ها در یمن را نادیده می‌گیرد

وقتی کانادا جنایات سعودی‌ها در یمن را نادیده می‌گیرد
پنج‌شنبه 26 فروردين 1395 - 13:55

دولت کانادا به ریاست "جاستین ترودو" از تصمیم جنجالی خود مبنی بر اجرایی کردن قرارداد فروش سلاح به عربستان دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دولت لیبرال دموکرات جدید کانادا که پس از خُلف وعده درباره جلوگیری از فروش سلاح به عربستان مورد انتقاد شدید قرار گرفته، از تصمیم خود دفاع کرد.

دولت محافظه کار سابق کانادا در فوریه 2014 میلادی قرارداد فروش اسلحه به عربستان به ارزش 13 میلیارد دلار را امضا کرد که بزرگ ترین قرارداد تاریخ کانادا به شمار می آید.

اما دولت لیبرال دمکرات جدید که با وعدۀ لغو این قرارداد بر سر کار آمد، اینک از این اقدام سر باز می زند و بهانه می آورد که این توافق با یک شریک راهبردی، امضا و قطعی شده و لغو آن دارای پیامدهای منفی است.

رسانه های کانادا بخش هایی از اسناد حاوی پاسخ وزیر خارجه کانادا به وزارت دادگستری این کشور را منتشر کردند که وی در آن مدعی شده است که این سلاح ها به ریاض برای کنترل ناامنی های یمن و مبارزه با داعش کمک می کند.

وی همچنین در پاسخ به انتقادها ادعا کرد که عربستان سلاح های مشابهی را که از سال 1993 میلادی خریداری کرده، به شکلی "مسؤولانه" مورد استفاده قرار داده است.

در همین حال توماس مالکر رهبر حزب دمکرات جدید (چپ) گفت: دولت درباره قرارداد فروش سلاح به عربستان به مردم کانادا دروغ گفته و این موضوع بسیار خطرناک است.

جدال بر سر فروش سلاح به عربستان وقتی شدت گرفت که اخبار مربوط به "رائف بدوی" وبلاگ نویس عربستانی منتشر شد. وی در سال 2012 میلادی به 10 سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم شد و همسر و سه فرزندش به کانادا پناهنده شدند.

از سوی دیگر ائتلاف تحت رهبری سعودی از بیش از یکسال پیش حملات همه جانبه هوایی، زمینی و دریایی خود به یمن را آغاز کرد. در جریان این حملات تاکنون هزاران نفر شهید یا زخمی شده اند و ساختار زیربنایی این کشور به شدت آسیب دیده است.

این ائتلاف در حملات خود از سلاح های ممنوع در سطح بین الملل نظیر بمب های خوشه ای استفاده کرده است.

7- 202-6

پربیننده ترین خبرها