فیلم؛ چرا وزیر خارجه مصر با اردوغان دست نداد؟

پنج‌شنبه 26 فروردين 1395 - 17:58

وزیر خارجه مصر هنگام تحویل ریاست سازمان همکاری اسلامی به ترکیه، به همتای ترک خود و رئیس جمهور این کشور دست نداد و صحنه را ترک کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سامح شکری پنجشنبه در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول، هنگام تحویل دادن کرسی ریاست این سازمان به مقامات ترکیه، از دست دادن با آنان خودداری کرد و تریبون را ترک نمود.

شکری تنها به تشکر از کشورهایی که با مصر در زمان ریاست بر این سازمان همکاری کردند، اکتفا کرد و بدون نام بردن یا تشکر از مقامات ترک، اعلام کرد که ریاست این سازمان به ترکیه انتقال می یابد.

 برخی رسانه ها نوشتند که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از دست دادن با سامح شکری که کرسی ریاست سیزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی را به مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه تحویل داد، خودداری کرده است.

به نوشته "رای الیوم"، پس از آنکه سامح شکری به عنوان رییس سابق نشست سازمان همکاری اسلامی سخنرانی خود را به اتمام رساند، از سکو پایین آمد؛ پس از آن اردوغان از سمتی دیگر به طرف سکوی سخنرانی حرکت کرد که برخی این اقدام را نوعی اجتناب اردوغان از دست دادن با وزیر خارجه مصر عنوان کردند.

اردوغان در سخنرانی خود هم از "ریاست پیشین" سازمان همکاری اسلامی (بدون ذکر نام مصر)، تشکر و قدردانی کرد.

مطبوعات مصر اما این موضع را به صورت معکوس بازتاب دادند و تاکید کردند که شکری از مصافحه اردوغان اجتناب کرده است.

روزنامه مصری "الیوم السابع" نوشت که وزیر خارجه مصر پس از اعلام تحویل کرسی ریاست سازمان همکاری اسلامی به آنکارا، از سکوی سخنرانی دور شد، بدون آنکه منتظر آمدن اردوغان برای مصافحه با وی به منظور تحویل کرسی ریاست سازمان شود.

عبد الفتاح سیسی رییس جمهور مصر نیز در نشست سازمان همکاری اسلامی مشارکت نکرد. اردوغان، مشروعیت سیسی را به رسمیت نمی شناسد و وی را یک کودتاچی علیه محمد مرسی رییس جمهور سابق می داند که سران ارتش در 3 ژوئیه 2013 وی را برکنار کردند.

روابط ترکیه و مصر به دلیل حمایت آنکارا اخوان المسلمین مصر، از زمان برکناری محمد مرسی و روی کار آمدن دولت سیسی در قاهره تیره شده است.

7- 210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها