تظاهرات گسترده در مصر علیه واگذاری جزایر این کشور

شنبه 28 فروردين 1395 - 08:37

پلیس مصر تظاهرات معترضین به واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان را در قاهره و جیزه سرکوب کرد.

"اسلام ابو المجد" خبرنگار شبکه العالم از قاهره گزارش داد، شرکت کنندگان در این تظاهرات ضمن اعلام مخالفت با واگذاری هر بخش از خاک مصر، بر ادامه اعتراضات تأکید کردند.
معترضین با تجمع در مقابل سندیکای روزنامه نگاران در مرکز قاهره با اعلام خشم و نارضایتی شدید خود از واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان بر اساس توافقنامه ترسیم خطوط دریایی بین دو کشور، در اعتراض به این اقدام فریاد زدند.
یکی از معترضان به نام شریف الروبی، از جنبش 6آوریل به خبرنگار العالم گفت: تیران و صنافیر بخشی از خاک مصر هستند و ما از آنها چشم پوشی نمی کنیم. این خاک با خون برادران و پدران و اجداد ما در سالهای 1967 و 1973 رنگین شده است.
معترض دیگری گفت: اینجا خاک ماست و هیچ مصری حاضر نمی شود  از ذره ای از خاک کشورش بگذرد. ما روزگاری ام الرشراش را که اکنون بندر ایلات نام گرفته واگذار کردیم، و امروز جزیره های تیران و صنافیر را واگذار می کنند. هیچ بعید نیست که روزی به خود بیاییم و ببینیم نه از سینا خبری هست و نه سلوم و نه حلایب و نه شلاتین.
میدان مصطفی محمود در جیزه نیز شاهد تظاهرات اعتراض آمیز مردم بود. نیروهای امنیتی مصر این تظاهرات را هم که به دعوت جنبشها و نیروهای جوان به راه افتاده بود سرکوب کردند. این در حالی است که احزاب سیاسی از جمله الکرامه، ناصری، ائتلاف سوسیالیست مردمی بر مخالفت خود با این توافقنامه و ادامه اعتراضات تأکید کردند.
مدحت الزاهد، رئیس دفتر رئیس حزب ائتلاف سوسیالیست مردمی به شبکه خبری العالم گفت: این دو جزیره در طول تاریخ متعلق به مصر و تحت حاکمیت کامل مصر بوده اند. هر چند کسانی هستند که مدعی مالکیت عربستان بر این دو جزیره هستند اما آنها تاکنون حتی یک دلیل هم برای ادعای خود نیاورده اند.
با وجود این اعتراضها، دولت مصر اعلام کرده است که این توافقنامه ظرف چند روز آینده برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده می شود.

208 -8

پربیننده ترین خبرها