ابزار قدرتمند عربستان علیه آمریکا

ابزار قدرتمند عربستان علیه آمریکا
سه شنبه 31 فروردين 1395 - 15:25

تهدید عربستان سعودی برای فروش اوراق بهادار خزانه داری آمریکا، باعث نگرانی مقامات واشنگتن شده است .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه گزارش داد: کاخ سفید ابراز اطمینان می کند که سعودی ها اوراق بهادار خود را که صدها میلیارد دلار ارزش دارد، نخواهند فروخت زیرا سعودی ها تهدید کرده اند که اگر کنگره پیشنویس قانون دست داشتن عربستان در حملات سپتامبر 2001 را تصویب کند ، همه اسناد مالی خود در آمریکا را خواهند فروخت.
نیویورک تایمز جمعه گذشته اعلام کرده بود که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان به تعدادی از اعضای کنگره آمریکا ابلاغ کرده که اگر پیشنویس قانون دست داشتن عربستان در حملات 11 سپتامبر تصویب شود ، سعودی ها همه اسناد مالی خود در آمریکا را به ارزش 750 میلیارد دلار خواهند فروخت.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد : باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از پیشنویس مذکور حمایت نمی کند، و اگر در کنگره تصویب شود ، آن را امضا نخواهد کرد .
اگر پیشنویس تصویب شود ، دولتمردان سعودی به علت دست داشتن عربستان در حملات 11 سپتامبر تحت پیگرد قضائی خواهند بود.
ارنست در جمع خبرنگاران گفت : من مطمئنم که سعودی ها نیز همچون ما به منافع مشترک مان در حفظ ثبات نظام مالی جهان اهمیت می دهند.
اکثریت عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 عربستانی بودند که 4 هواپیما را ربودند و به مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن کوبیدند، یکی از این هواپیماها به علت مقاومت سرنشینان در یکی از مزارع ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد .
پیشنویسی که توسط 22 نماینده کنگره آماده شده ، ژانویه 2016 در کمیسیون قضایی مجلس سنا تأیید شد ولی هنوز به تصویب نمایندگان این مجلس که اکثراً جمهوریخواه هستند ، نرسیده است.
میچ مک کونل رئیس اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا روز دوشنبه اعلام کرد که زمان رأی گیری و تصویب پیشنویس هنوز معین نشده است. 
خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر از اوباما خواسته اند که از پیشنویس حمایت کند و در سفرش به عربستان مساله پیشنویس را با مقامات سعودی در میان بگذارد .
خانواده های قربانیان در نامه ای به اوباما اعلام کردند : تن دادن به خواسته ها و دیکته های دولتی بیگانه و نادیده گرفتن اصول و مبانی حق و عدالت برای دست یابی به اهداف دیپلماتیک پذیرفتنی نیست .
باب گراهام نماینده پیشین مجلس سنا که متصدی ریاست کمیته حقیقت یاب حملات 11 سپتامبر بود ، روز شنبه در مصاحبه با سی ان ان گفت : من بسیار عصبانی هستم ولی از خبر تهدید عربستان برای فروش اسناد مالی اش در آمریکا شوکه نشده ام.
گراهام گفت : سعودی ها می دانند که روز 11 سپتامبر چه کار کردند و می دانند که ما آمریکایی ها، به ویژه مقامات عالی رتبه از اقدامات آنها آگاه هستیم .
زکریا الموسوی که " ربایندۀ شمارۀ 20 حملات 11 سپتامبر " نامیده می شود در فوریه 2016 به وکلای مدافع آمریکایی گفته بود که تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی آل سعود عربستان دهه نود قرن گذشته میلیون ها دلار به القاعده کمک مالی کردند.
سفارت عربستان در واشنگتن گفته های زکریا را رد کرده است .
سخنان زکریا بار دیگر این مساله را مطرح کرد که دولت اوباما باید بخش محرمانه گزارش کمیته حقیقت یاب حملات 11 سپتامبر را منتشر کند بخشی که مربوط به نقش دولت های بیگانه در این حملات است .
جان کورنین نماینده جمهوریخواه مجلس سنا که پیشنهاد دهندۀ اصلی پیشنویس است، می گوید که عربستان وی را برای تغییر مفاد یا پس گرفتن پیشنویس زیر فشار گذاشته است ولی پیشنویس برای کسب رضایت طرف های خارجی یا به علت تهدیدهای این طرف ها هیچ تغییری نخواهد کرد .
کورنین افزود: من معتقدم که ما نباید به کشورهای بیگانه اجازه بدهیم که سیاست های داخلی آمریکا را مشخص کنند.

214-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها