چرا اردنی‌ها ازاحداث پل مصر و عربستان خشمگین‌اند؟

چرا اردنی‌ها ازاحداث پل مصر و عربستان خشمگین‌اند؟
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1395 - 16:10

یک مقام عالی رتبه اردنی اعلام کرد که کشورش خبر مربوط به پل ارتباطی بزرگی که قرار است بین مصر و عربستان ساخته شود را از رسانه ها شنیده است و به ثمر رسیدن چنین طرحی را غیر ممکن دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه لعالم به نقل از سایت رأی الیوم، فایز طراونه، رئیس دیوان پادشاهی اردن هر گونه اطلاع کشورش از این طرح یا هماهنگی برای ساخت این پل در حاشیه سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به مصر، را تکذیب کرد.

بنابر گزارش رسانه ها بر اساس توافق صورت گرفته بین عربستان و مصر در سفر شاه سعودی به قاهره اعلام شد، حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر از سوی مصر به عربستان واگذار شده و قرار است که پلی بر روی این جزایر احداث و دو کشور را به یکدیگر متصل کند.

این در حالی است که در صورت اجرای چنین طرحی، خسارات هنگفتی متوجه اردن در خلیج عقبه خواهد شد.

طبق توافقنامه کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۸ بین مصر و رژیم صهیونیستی امضا شد، می بایست پل عظیمی بین مصر و این رژیم و اردن به عنوان گذرگاهی بین افریقا و آسیا ساخته می شد.

برخی شخصیتهای فرهنگی و سیاسی و آکادمیک چند روز قبل به نقل از طراونه گفته بودند که تا کنون هیچ بررسی و مطالعه ای درباره این طرح از سوی مصر صورت نگرفته است و اردن هم فقط یک بار در سال گذشته اشاره ای گذرا به این مطلب کرد اما مصر به کلی این موضوع را نادیده گرفته بود.

طراونه ساخت پل یادشده را که در رسانه ها درباره آن صحبت شده است، بعید دانسته و البته استنادی برای این سخنان خود نیاورده است.

کارشناسان اردنی می گویند ساخت این پل بین مصر و عربستان، باعث انزوای خلیج عقبه اردن می شود و خسارات متعددی را متوجه اردن می کند.

همین مسئله محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، را بر آن داشت تا به منظور اطمینان بخشی به اردن و ارائه پیشنهادهایی برای جبران خسارت به خلیج عقبه به امان سفر کند.

هنوز جزئیات مربوط به این پیشنهادها مشخص نشده است اما محافل سیاسی و مقامات اردنی به خاطر نادیده گرفتن اردن در موضوع احداث این پل و هماهنگی نکردن با این کشور به شدت خشمگین هستند.

کارشناسان می گویند درآمدهایی که خلیج عقبه در حال حاضر از محل بارگیری و ترانزیت کالا و گذرگاههای آبی و نقل و انتقال حجاج عمره و تمتع به دست می آورد، در صورت اجرای طرح این پل از دست خواهد رفت.

208 ـ 211

پربیننده ترین خبرها