مذاکره ضد تروریستی، در مهد تروریسم پروری!

مذاکره ضد تروریستی، در مهد تروریسم پروری!
پنج‌شنبه 2 ارديبهشت 1395 - 12:58

العالم - رئیس جمهوری آمریکا از روز چهارشنبه سفر دوروزه به عربستان سعودی را آغاز کرد که یکی از اهداف آن گفت و گو در باره مبارزه با تروریسم اعلام شده است .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برنامه کاری اوباما در ریاض؛ شامل بررسی مسائل منطقه ای و مبارزه با تروریسم و لایحه 11 سپتامبر کنگره است که مجوز انتشار گزارشی درخصوص دست داشتن عربستان در حادثه 11 سپتامبر 2001 را صادر می کند.

چنین هدفی درشرایطی از جانب مسئولان آمریکایی دنبال می شود که اوباما چندی پیش عربستان را به حمایت از تروریسم متهم کرده بود.

اوباما همچنین قرار است امروز در کنفرانس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت کند.

طرح کنگره آمریکا شامل لغو مصونیت قضائی درمسائل تروریستی و پیگرد قضائی دولت یا مقام های عربستان می شود که متهم به دست داشتن در حوادث 11 سپتامبر 2001 می شوند. 

به دنبال قرار گرفتن این طرح دردستور کنگره، عربستان تهدید کرد در صورت تصویب آن ، ضمن خارج کردن سپرده های مالی خود از آمریکا، 750 میلیارد دلار اوراق بهاداردر آن کشور را به فروش خواهد رساند. 

مقام های کاخ سفید درباره امکان عملی شدن تهدیدهای مالی سعودی ها ابراز تردید کرده و آن را دردرجه اول به زیان ریاض می دانند، اما با این حال اوباما برای اطمینان ریاض اعلام کرد که طرح کنگره را وتو خواهد کرد. 

درهمین حال یک روز پیش از سفر اوباما ، اظهارات مقام های امریکایی ، تردیدها را درباره دست داشتن عربستان در این اقدام تروریستی تایید کرد.

این اظهارات بیانگر این است که گروه القاعده با هزینه عربستان سعودی تشکیل شده است.

" بن رودز" معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری امریکا گفت: می توان گفت اولین کمکهای مالی برای تشکیل القاعده از عربستان بوده است. نمی شود گفت سیاست عربستان حمایت از القاعده بوده اما گروهی از بزرگترین ثروتمندان سعودی به سازمانهای افراطی و تندرو داوطلبانه کمک می کنند و گاهی این مساله مستقیم صورت می گرفت.

با این حال ناظران معتقدند حقایق فاش نشده در گزارش 28 صفحه ای درباره نقش عربستان درتروریسم، موجب غافلگیری آمریکایی ها شده و آنان را به ارائه طرح پیگرد سعودی ها در کنگره وادارکرده است.

رئيس جمهوری آمريکا اسفند ماه سال گذشته در مصاحبه ای تأکيد کرد که سعوديها تروريسم را در بعضی مناطق دنيا تغذيه کرده اند.

"باراک اوباما" در مصاحبه با مجله آتلانتيک افزود: "عربستان سال 1990 هزينۀ مدارس ترويج افکار وهابيت را می پرداخت٬ و دوره هايی نيز برای آموزش تفکرات افراطی که مورد پسند نظام حاکم آل سعود است٬ برگزار می کرد." ترنبول پرسيد " مگر سعودی ها دوستان شما (آمريکائی ها) نيستند؟" اوباما گفت "اين مساله پيچيده است."
217-9

پربیننده ترین خبرها