گزارش هولناک عفو بین الملل از کشتار صدها شیعه

گزارش هولناک عفو بین الملل از کشتار صدها شیعه
جمعه 3 ارديبهشت 1395 - 14:47

سازمان عفو بین الملل در گزارشی ارتش نیجریه را به تیراندازی عمدی به سمت 350 مسلمان شیعه و دفن جنازه آنها در گورهای جمعی و از بین بردن مدارک جرم متهم کرد.

 

شیخ ابراهیم زکزاکی

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این جنایت در روزهای 12 و 13 دسامبر در منطقه زاریا، مقر اصلی جنبش اسلامی در نیجریه در ایالت کادونا در شمال کشور روی داد.

ارتش نیجریه مدعی است که در آن تاریخ به دلیل سد شدن حرکت کاروان ژنرال توکور یوسف بوراتای، فرمانده ارتش، از سوی هیئت عزاداران، به سوی آنها تیراندازی کرده است.
سازمان عفو بین الملل در گزارشی با عنوان "حقیقت کشتار غیر قانونی و سرپوش گذاشتن بر آن در زاریا" نوشت اظهارات ارتش نیجریه مبنی بر اینکه اعضای جنبش اسلامی، قصد ترور فرمانده ارتش را داشته اند، بی پایه و اساس است. جنبش اسلامی نیز این ادعا را به شدت تکذیب کرده است.
از زمان وقوع این حادثه در زاریا، شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و همسرش همچنان در بازداشت هستند و زکزاکی، در جریان کشتار جمعی شیعیان یک چشم خود را از دست داد، و آسیبها و جراحتهای فراوانی دیده است.
یک مقام محلی به کمیته حقیقت یابی که درباره این حادثه تحقیق می کند گفت که اندکی پس از این کشتار 347 جنازه که برخی متعلق به کودکان و زنان بود، در گورستان دسته جمعی دفن شد.
سازمان عفو بین الملل تأکید کرد که ارتش در زاریا به طور غیر قانونی شهروندان بی دفاع را به گلوله بست.
در گزارش این سازمان آمده است: علت حمله ارتش در جایی که می بایست نظم عمومی برقرار کند مشخص نیست.
این سازمان، تعدادی عکس ماهواره ای را از محل "گورستان دسته جمعی احتمالی" در منطقه ماندا در نزدیکی کادونا واقع در 80 کیلومتری زاریا ضمیمه گزارش خود کرده ست.
208-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها