مصاحبه ظریف با نیویورکر؛

خویشتنداری تهران درباره ریاض حد دارد/ وظیفه آمریکا دراموربانکی

خویشتنداری تهران درباره ریاض حد دارد/ وظیفه آمریکا دراموربانکی
سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 - 10:03

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران در دوسال و نیم گذشته در برابر سعودی ها خویشتنداری کرده است، گفت: اما برای هر چیزی حد و مرزی وجود دارد.

به گزارش  پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با نیویورکر به بررسی تحولات منطقه پرداخت.

خبرنگار نیویورکر از ظریف پرسید: «باراک اویاما» رئیس جمهوری آمریکا به تازگی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس دیدار داشته است. در این نشست وی درباره ایجاد فضای همزیستی مسالمت آمیز بین ایران و کشورهای عرب منطقه صحبت کرد و در عین حال از ایجاد یک سد دفاعی قوی در برابر ایران سخن گفت. نظر شما در این باره چیست؟

وزیر مور خارجه ایران در پاسخ گفت: خوب حدس می زنم که نمی شود عادت های قدیمی را به راحتی ترک کرد.

ظریف ادامه داد: منطقه اولویت نخست ایران است و ما دوست داشتیم تا از هر فرصتی برای همکاری با همسایگان خلیج فارس استفاده کنیم و درخواست خود برای تعامل و گفتگو را نیز به هر دو صورت خصوصی و علنی مطرح کرده ایم. اما متاسفانه گوش شنوایی در کار نیست به ویژه از جانب عربستان سعودی.

وی تاکید کرد: طی دو سال و نیم گذشته مادامیکه ایران درگیر مذاکرات هسته ای بود، سعودیها هرکاری اعم از اشباع بازارهای نفتی برای تضعیف مذاکرات انجام دادند و ما خویشتنداری کردیم. اما برای هر چیزی حد و مرزی وجود دارد. 

ظریف در توضیح مشکلاتی که پیش پای اجرای توافق هسته ای است گفت: مهمترین مشکل آن است که ایالات متحده بعد از هشت سال هراس آفرینی و اعمال جریمه های سنگین علیه آنهایی که خواهان تجارت با ایران بودند، خودش را کنار کشیده است. میلیاردها دلار جریمه علیه موسسات مختلف مالی اروپا وضع شد. آمریکا باید به بانک های مختلف می رفت و به آنها می گفت گذشته ها گذشته.

وزیر خارجه ایران در واکنش به حکم پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری ۱۹۸۳ بیروت گفت: کل احترامم به دستگاه قضایی آمریکا از بین رفت.

وزیر خارجه ایران در توضیح انتظاری که از دیدارهایش با «جان کری» همتای آمریکایی خود دارد، گفت: می خواهم شاهد این باشم که بانک های اروپایی بدون ترس از اقدامات تلافی جویانه آمریکا با ایران وارد معامله شوند. حال که تمام و کمال به تعهدات خود عمل کرده ایم، حق داریم که به طور کامل هم از آن نفع ببریم.

وی تصریح کرد: آمریکا باید این پیام را به بانک های اروپایی بفرستد که تجارت با ایران پیامدهای منفی برایشان به همراه نخواهد داشت. در این میان هیچ اما و اگری هم پذیرفته نیست.

ظریف تأکید کرد: نظام‌های بین‌المللی، معاهدات بین‌المللی و هنجارهای بین‌المللی نه به خاطر خوب بودن هیچکس، بلکه به خاطر منافعی که دارند، رعایت می‌شوند. اگر چنین نشود، دوام این توافقنامه‌ها به خطر می‌افتد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه توافق هسته ای همچنان پابرجاست هشدار داد چنانچه یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، روند تضعیف توافق آغاز می شود.
 

پربیننده ترین خبرها