زیان 500 میلیار دلاری اعراب از کاهش بهای نفت

زیان 500 میلیار دلاری اعراب از کاهش بهای نفت
سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 - 15:00

صندوق بین المللی پول از زیان 500 میلیار دلاری کشورهای عربی صادر کننده نفت به دلیل کاهش 60 درصدی قیمت های نفت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: کشورهای صادر کننده نفت در منطقه عربی 390 میلیارد دلار از درآمد خود را در نتیجه کاهش قیمت های نفت در سال گذشته میلادی از دست دادند و باید خود را برای بیش از 500 میلیارد دلار زیان در سال جاری میلادی آماده کنند.

در این گزارش آمده است: کشورهای یاد شده شاهد کاهش بیشتر درآمدهای خود بین 490 تا 540 میلیارد دلار در سال 2016 میلادی در مقایسه با قیمت های بالای سال 2014 میلادی خواهند بود.

مسعود احمد مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین المللی پول اشاره کرد که این وضعیت خود را در کسری بودجه و کندی رشد اقتصادی بویژه در کشوری مثل عربستان نشان داده است که تا حد زیادی متکی به نفت برای تامین هزینه های خود است و 72 درصد درآمدش در سال گذشته از فروش نفت بوده است.

براساس گزارش صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی در شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان، بحرین، کویت، قطر، عمان و امارات از 3.3 درصد در سال 2015 میلادی به 1.8 درصد در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این گزارش حاکی است: اگر قیمت های نفت از سطح کنونی افزایش نیابد، کشورهای عضو اوپک با کسری بیشتری در سال جاری مواجه خواهد شد.

براساس محاسبات صندوق بین المللی پول، اگر کاهش قیمت های نفت برای سالهای آینده ادامه یابد، مجموع کسری بودجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و الجزایر به حدود 900 میلیارد دلار بین سالهای 2016 تا 2021 میلادی خواهد رسید.

این صندوق خواهان اصلاحات اقتصادی در این کشورها از جمله متنوع کردن اقتصاد برای جلوگیری از بحران مالی شده است.

مسعود احمد گفت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همچنان مجبور به اتخاذ سیاست های دشوار و سخت برای اجرای طرح های اصلاحات بودجه ای خواهند بود.

این کشورها مجبور شده اند که قیمت های سوخت و آب و برق را افزایش دهند.

قیمت نفت با کاهش شدید بیش از 60 درصدی از ماه ژوئن سال 2014 میلادی روبرو است و قیمت ها از 115 دلار به حدود 45 دلار درحال حاضر کاهش یافته است.

6-8

پربیننده ترین خبرها