سوالاتی که از جانشین ولیعهد سعودی پرسیده نشد!

سوالاتی که از جانشین ولیعهد سعودی پرسیده نشد!
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1395 - 13:25

نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی با اشاره به مصاحبه اخیر جانشین ولیعهد سعودی تأکید کرد که در این مصاحبه جای یک سری سؤالات کلیدی خالی بود و جا داشت محمد بن سلمان به آن پاسخ می داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خالد الجیوسی" نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی درمقاله ای در روزنامه اینترنتی رای الیوم به بررسی "طرح چشم انداز تحول اقتصادی 2030" عربستان پرداخت که محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و فرزند شاه سعودی آن را  در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سعودی "العربیه" اعلام کرد.
محمد بن سلمان در این طرح از عدم اتکای عربستان به نفت در سال 2030 میلادی و تاسیس صندوق سرمایه گذاری ملی با سرمایه اولیه 200 میلیارد دلار و افزایش شمار حجاج از هشت میلیون به 30 میلیون تا سال 2030 سخن گفت و تصریح کرد که بر این اساس کمتر از 5 درصد سهام شرکت نفتی بزرگ آرامکو عربستان برای تاسیس این صندوق به فروش خواهد رفت.
وی همچنین براساس طرح خود وعده داد که بیکاری را از 11.6 به 7 درصد در طول چند سال آینده رسانده و درهای گردشگری عربستان را به روی همه کشورها باز کند.
خالد الجیوسی در مقاله خود به برخورد و تصمیمات لحظه ای مسئولان سعودی با شرایط و تحولات و نداشتن یک تفکر و خط مشی دراز مدت در این باره اشاره کرد و نوشت: اگر من با محمد بن سلمان جوان مصاحبه می کردم و به طور قطع این مصاحبه در شبکه دیگری به غیر از العربیه انجام می شد، وی را به چالش می کشیدم؛ خصوصا وقتی ارایه طرح چشم انداز تحول اقتصادی عربستان را به خاطر کاهش قیمت های نفت ندانست بلکه ارایه آن را براساس یک خط مشی مدون به منظور بی نیازی از نفت توصیف کرد.
الجیوسی افزود: من در این زمینه با محمد بن سلمان اختلاف نظر دارم زیرا عربستان همواره با شرایط پیش آمده به طور لحظه ای برخورد کرده است و ذهنیت سیاسی یا اقتصادی عربستان - بویژه در سایه رهبری جدید - برمبنای طرح های بلندمدت پنج ساله یا 20 ساله نبوده است. گواه این مدعا این است که عربستان به طور ناگهانی در سوریه دخالت کرد و بالای سر شهروندان یمنی با جنگنده های خود ظاهر شد و ناگهان یادش افتاد که ثروت نفت را از دست خواهد داد و باید یک طرح تحول ملی را ناگهان ترسیم کند. این طرح تحول نتیجه تفکر لحظه ای است.
این نویسنده تصریح کرد: شاید ترکی الدخیل خبرنگار العربیه در مصاحبه با محمد بن سلمان زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان در زندانها و بازداشتگاههای عربستان را - که به خاطر نوشتن مطلبی در شبکه اجتماعی تویتر یا بیان دیدگاه مخالف یا حتی انتقادی ساده به زندان افتادند- فراموش کرد یا اینکه خودش را درقبال وضعیت آنها به فراموشی زد. جانشین ولیعهد سعودی در این مصاحبه از شفافیتی سخن گفت که دنبال خواهد کرد. به طور قطع، شفافیت داشتن به (برخورد با) مفسدان اداری و اقتصادی محدود نمی شود و ناگزیر این شفافیت باید درخصوص حقوق معارضان و بازداشت شدگان نیز اعمال شود. تحول نمی تواند فقط اقتصادی باشد زیرا در غیر این صورت، توازن ملی را از بین خواهد برد. حتی مسئله وضعیت زنان در عربستان در سوالات ترکی الدخیل جایی نداشت.

پربیننده ترین خبرها