مسیحیت عراق در معرض انقراض!

مسیحیت عراق در معرض انقراض!
پنج‌شنبه 9 ارديبهشت 1395 - 20:03

العالم ـ انجمن دفاع از مسیحیان شرق، روز چهارشنبه، درپاریس هشدار داد که حمایت از اقلیت مسیحی در عراق امری "ضروری" است بویژه که آنها تمام امید خود را ازدست داده و در معرض زوال قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بنا به طرح انجمن "مسیحیان شرق در معرض خطر"(کریدو)، هیاتی متشکل از 30 نفر از جمله 7 نماینده فرانسوی وابسته به اکثریت سوسیالیست یا مخالفان، از شانزدهم تا بیست و یکم  آوریل از لبنان، سوریه و کردستان عراق بازدید کردند.

به نوشته روسیا الیوم، "پاتریک کرم" رییس انجمن کریدو در یک نشست مطبوعاتی گفت که اعزام این هیات برای انجام مطالعه، ارزیابی، "اطلاع از وضعیت مسیحیان" در شرق و "ارزیابی خطر مهاجرت برای منطقه و اروپا" است.

وی وضعیت مسیحیان را اضطراری ارزیابی کرد و گفت: بویژه درعراق، متاسفانه به سمت پایان موجودیت مسیحیان با قدمت پیش می رویم.

کرم با اشاره به اینکه تعداد مسیحیان عراق از حدود 2 میلیون نفر درسال 1977 به 350 هزار تا 450 هزارنفررسیده است ، افزود : صد هزار نفر نیز اخیرا آواره شده اند و بخش بزرگتری از مسیحیان نیز خواهان عزیمت به سمت اروپا، کانادا و امریکا هستند.

وی درهمین حال با اشاره به وضعیت  اقلیت ایزدی، تاکید کرد که تنها مسیحیان قربانی تجاوز تروریست ها به مناطق مختلف نیستند.

رییس این انجمن به نقل از مقام های محلی توضیح داد که مسیحیان حاضر نیستند خود را عراقی معرفی کنند، بسیاری ازمسیحیانی که همسایه های اهل سنت از پذیرش آنها خودداری کردند اعتماد به نفسشان را از دست داده و تمایلی برای زندگی مجدد درکنار کسانی که به آنان خیانت کردند ندارند.

پاتریک کرم، با بیان اینکه اعضای هیات درسوریه ازحمایت روحانیون مسیحی از نظام سوریه ومعرفی آن به عنوان تنها نظامی که قادر به تامین امنیت مسیحیان است، شوکه شدند، افزود: همگان می گفتند که "محبوبیت بشار به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد".

این هیات که "جیراربابت" نماینده سوسیالیست و رییس گروه پارلمانی دوستی فرانسه و سوریه درآن عضویت داشت، ازمنطقه مسیحی نشین معلولا که پیشتر تحت تصرف عناصر مسلح بود، واکنون دراختیار نظام سوریه قراردارد، دیدن کرد.

کرم گفت: گشت و گذار اعضای این هیات در سایه حمایت نیروهای امنیتی سوریه صورت گرفت.

با وجود هشدار وزارت خارجه فرانسه و درخواست لغو سفر به سوریه، این هیات عازم دمشق شد؛ اما با هیچ مسئول سیاسی یا نظامی دیدارنکرد.

رییس انجمن کریدو تاکید کرد که نه تنها داعش بلکه تمام گروههای مسلح به سرکوب مسیحیان (درسوریه) اقدام می کنند و گروههای مسلحی که عناصربیگانه درخود دارند همواره بیشترین ظلم را در حق مسیحیان مرتکب شده اند.

کرم هشدار داد که "غرب با اظهارات غیرمسئولانه مبنی بر تشویق آوارگان خواه مسیحی یا غیرمسیحی برای مهاجرت به اروپا، در واقع با آتش بازی می کند".

وی به خطرات نفوذ افراط گرایان در میان پناهندگان نیز اشاره کرد و خواستار از سرگیری همکاری های ضروری میان دستگاه اطلاعات فرانسه و نظام سوریه شد.

210-9

 

پربیننده ترین خبرها