واکنش های جالب مخاطبان عرب به اینفوگرافی العالم

واکنش های جالب مخاطبان عرب به اینفوگرافی العالم
دوشنبه 13 ارديبهشت 1395 - 20:13

گزارش روزنامۀ الکترونیکی "هسپرس" مغرب، پر مخاطب ترین رسانۀ خبری مغرب عربی، دربارۀ یک "اینفوگرافی" منتشر شده در پایگاه خبری شبکۀ "العالم"، واکنش های جالب مخاطبان را به دنبال داشته است.

پایگاه خبری شبکۀ "العالم"، چندی پیش، با انتشار یک اینفوگرافی تحت عنوان "عربستان چگونه بروکسل را به پایتخت اروپایی جهاد تبدیل کرد؟"، نشان داده بود که عربستان چگونه از طریق تأسیس مساجد مروج وهابیت، در طول 4 دهۀ گذشته، ذهن مسلمانان میانه رو  در بلژیک را با افکار افراط گرایانه پُر کرده و سبب شده است که بروکسل، پایتخت اتحادیۀ اروپا، به "لانۀ سلفیت" و "پایگاه جهادگرایان" مرتبط با داعش تبدیل شود.

این اینفوگرافی توجه پایگاه مشهور "هسپرس" را به خود جلب کرده و این روزنامۀ اینترنتی در گزارشی با عنوان "یک شبکۀ ایرانی: عربستان عامل افراط گرایی مغربی ها و ترک ها در بلژیک است"، محتوای اینفوگرافی شبکۀ العالم را به عنوان تحلیلی بر چرایی گرایش بخشی از مسلمان بلژیک به جریانات تروریستی ارائه کرده است.

اما نکتۀ جالب دربارۀ این گزارش واکنش مخاطبان "هسپرس" به آنست؛ جایی که اظهار نظرهای پر تعداد کاربران دربارۀ این گزارش به صحنۀ رویارویی منتقدان و مدافعان عربستان سعودی تبدیل شده است.

در این میان، بسیاری از مخاطبان "هسپرس" با حمایت از دیدگاه شبکۀ العالم دربارۀ نقش پر رنگ عربستان در صادرات تروریسم به اروپا، با تعابیر مختلفی این حقیقت را تأیید کرده اند.

کاربری با نام "من آلمانیا" نوشته است: "حتما باید یه شبکۀ ایرانی این واقعیت رو به ما بگه؟ همه می دونن که عربستان منبع تروریسمه".

"مغربي بلجيكي" هم گفته است: "من یک مغربی سنی هستم که اجدادم نسل اندر نسل مالکی بودن. قسم می خورم که حرف های این رسانۀ ایرانی صد در صد راسته".

"hassan.de" نوشته است: "اول باید قسم بخورم که من یک مغربی سنی مالکی مذهب هستم تا کسی نگه این رافضیه! بعدش هم باید بگم که صدور تروریسم و داعش پروری تخصص عربستان هست".

" فوهرر" هم گفته است: "کاملا درسته ... من تا حالا ندیدم یه شیعه خودش رو منفجر کنه!". 

 "شهادة لله" می گوید: "من یک سنی مالکی هستم. تا حالا هم این رسانۀ ایرانی رو ندیدم. حتی گزارش هسپرس رو هم نخوندم. فقط عنوان رو خوندم. با خوندن هموم فهمیدم که این شبکۀ ایرانی راست گفته".

"ايرنيستو" هم گفته است: "کافیه توی اینترنت سرچ کنید حکم اشعری ها (یعنی ما مردم مغرب) چیه؟ توی جواب های وهابی ها خواهید دید که اونها ما رو کافر یا مشرک می دونن".

کاربر دیگری با نام "مسلم عادي" نیز با تمسخر رفتارهای وهابیان در قلب اروپا گفته است: "وهابی ها توی اروپا بیکارن. چون هیچ کس حاضر نیست به آدمی که ریشش تا سر زانوش می رسه کار بده!".

اما این اظهار نظرها خشم شدید مدافعان عربستان و وهابیت را برانگیخته است. به همین دلیل، طبق معمول به توهین، پرخاشگری، دروغ پردازی و تکفیر ایرانی ها و شیعیان روی آورده اند تا شاید با فرافکنی مانع روشن شدن حقیقت شوند. با وجود این، بسیاری از مخاطبان "هسپرس" با دفاع از ایران و شیعیان، ادعاهای عربستان، وهابیت و طرفداران آنان را دروغ دانسته اند.

9

پربیننده ترین خبرها