زنان سعودی؛ آشپزخانه یا رانندگی!

زنان سعودی؛ آشپزخانه یا رانندگی!
پنج‌شنبه 23 ارديبهشت 1395 - 12:55

العالم - پس از حذف نظرسنجی درباره رانندگی زنان عربستانی از صفحه توییتر شبکه ام.بی .سی، زنان سعودی اکنون به فراخوان مخالفت با ممنوعیت رانندگی خود روی آورده و مخالفان هم کمپین آشپزخانه برای آنان راه انداخته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم صفحه توییتری نظر سنجی درباره قانون صدورمجوزرانندگی زن درعربستان سعودی چند ساعت پس از انتشار آن درهفته گذشته، حذف شد.

فعالان سعودی علت حذف نظرسنجی را تعداد بالای مخالفان رانندگی زنان دانستند چون 78 درصد از مجموع 55 هزار نفر شرکت کننده دراین نظرسنجی به رانندگی زنان عربستانی رای مخالف دادند.

این فعالان گفتند، این درصد باعث شد شبکه ام. بی.سی ، نظرسنجی را حذف کند چون کاملا مغایر با نسبتی بود که انتظارش را داشت. 

زنان سعودی اکنون با راه اندازی کمپین " 15 ژوئیه خودم رانندگی می کنم"، اعلام کرده اند که روز یکشنبه هفته آینده (پانزدهم ژوئیه) " برای شکستن ممنوعیت، به رانندگی درخیابان می پردازند.

با این حال برخی مخالفان رانندگی زنان کمپینی موازی تشکیل داده و عنوان آن را " 15 ژوئیه به آشپزخانه ام خواهم رفت " گذاشته اند.

فراخوان زنان سعودی برای رانندگی در مقایسه با مخالفان آن با استقبال بیشتری روبرو شده است. 

مخالفان رانندگی زنان امکان تغییرشرایط جامعه سنتی عربستان و اجازه دادن به زنان برای فعالیت هایی از جمله رانندگی را بعید می دانند.

تندروهای وهابی و سلفی به عنوان نماد جریانهای مذهبی تندروی عربستان درفتواهایی اعلام کرده اند، رانندگی زنان موجب بروزمشکلاتی در تخمدان وناباروری زنان می شود؛ اما پزشکان با رد این نظریه تاکید می کنند که  زنان همه دنیا رانندگی می کنند و به جای یک کودک چندین کودک دارند.

محدودیت های شدید علیه زنان سعودی درشرایطی اعمال می شود که برخی مناطق مانند مجتمع مسکونی معروف به " کومباوند"، محل اقامت شهروندان امریکایی و سایرخارجیها درعربستان ، رانندگی و حتی شنای مختلط آزاد است.

217-9

پربیننده ترین خبرها