چرا پس از رژیم غذایی دوباره چاق می شویم؟

چرا پس از رژیم غذایی دوباره چاق می شویم؟
جمعه 24 ارديبهشت 1395 - 17:12

بسیاری از اشخاصی که رژیم غذایی می گیرند پس از توقف رژیم، دوباره اضافه وزن پیدا می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک پژوهش آمریکایی که 14 شخص چاق در آن برای لاغر شدن شرکت کردند و 6 سال، به طول انجامید به نتایجی قابل توجه در این زمینه رسیده است.
سایت آلمانی "اگسپورگر آلگمانیه" به نقل از این پژوهش گزارش داد، انرژی مورد نیاز فرد در روز پس از گذشت 30 هفته رژیم غذایی از 2600 کالری به 2000 کالری کاهش می یابد اما چند سال پس از اتمام برنامه، مصرف انرژی شخص بدون تغییر مانده یا فقط اندکی کاهش می باید.
انسان با رژیم مقدار زیادی از وزنش را از دست می دهد اما عمده آنچه از دست می دهد آب بدن و حجم عضلات است و مقدار چربی بدن کاهش پیدا نمی کند.
عوارض جانبی رژیم، به شکل سرگیجه، عدم تعادل و بوی بد دهان ظاهر می شود و به همین دلیل بازگشت به وضعیت طبیعی، شخص نیازمند گذشت زمان برای احیای نظام غذایی است.
پزشکان ناظر بر این پژوهش گفتند، میانگین مصرف کالری در رژیم انجام شده در این پژوهش 500 کالری نسبت به میانگین طبیعی کاهش یافت.
فقط یک نفر از اشخاصی که در این پژوهش شرکت داشتند توانستند وزن کاهش یافته خود را حفظ کنند اما 13 نفر دیگر در این زمینه با شکست مواجه شدند.
اشخاص مزبور طی 30 هفته رژیم، 58 کیلوگرم وزن کم کردند اما پس از گذشته 6 سال از اتمام رژیم، به طور میانگین 41 کیلوگرم به وزنشان اضافه شد. 
سایت "اشپیگل" آلمان  به نقل از "هانس هاونر" از کلینیک تغذیه وابسته به دانشگاه فناوری مونیخ "السه کرونر فریسینیوس" گفت، از نظر پزشکی، میانگین مصرف کالری پس از هر رژیم غذایی کاهش می یابد. علت آن است که بدن مقدار کمی هرمون تیروئید ترشح می کند که این ماده تعیین کننده مقدار مصرف انرژی در بدن است.
وی افزود، همچنین میانگین فشار خون کاهش یافته و هرمون "لپتین" که مسئول تنظیم مصرف انرژی و اشتها است، کمتر ترشح می شود که به افزایش مصرف غذا در انسان منتهی خواهد شد.  
هاونر خاطر نشان ساخت، میانگین مصرف انرژی در اشخاصی که رژیم می گیرند، کاهش می باید چه اینکه رژیم فقط باعث کاهش چربی نمی شود بلکه بخشی از عضلات که مصرف کننده انرژی بدن است، آب می شود.  
اشپیگل، گفتگوی برخی از شرکت کنندگان در آزمایش با روزنامه "نیویورک تایمز" آمریکا را منتشر کرد.
"دنی کهیل" 46 ساله گفت که وزنش قبل از این برنامه 195 کیلوگرم بود که در 30 هفته رژیم 86 کیلوگرم کاهش یافت و به 109 کیلوگرم رسید اما پس از اتمام رژیم وزنش دوباره افزایش یافت و در زمان حاضر معادل 134 کیلوگرم است.     
کهیل توانست در چهار سال اول پس از اتمام رژیم، با روزانه 2 تا 3 ساعت ورزش های سخت و سوزاندن 3500 کالری در روز زیر 115 کیلوگرم نگه دارد اما پس از کنار گذاشتن ورزش، در دو سال گذشته وزنش 19 کیلوگرم افزایش یافت.
206
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها