وزیر مصری:

به گواه تاریخ، تیران و صنافیر مصری هستند

به گواه تاریخ، تیران و صنافیر مصری هستند
شنبه 25 ارديبهشت 1395 - 18:24

وزیر گردشگری اسبق مصر با اشاره به این که به گواه اسناد تاریخی، جزایر تیران و صنافیر همواره مصری بوده اند، گفت: درباره عربستانی بودن این جزایر قانع نشده ام.

به گزارش پایگاه خبری العالم، "منیر فخری عبدالنور"، وزیر گردشگری اسبق مصر گفت: از دوره محمد علی تا پایان دوره الخدیوی توفیق، مصر تابع نظام عثمانی بود و علاوه بر صحرای سینا مالکیت بخش‌هایی از حجاز و نیز تیران و صنافیر را نیز در اختیار داشت.

وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "تان" تصریح کرد که در سال 1892 زمانی که عباس حلمی دوم، قدرت را در دست گرفت عبدالحمید دوم فرمانی را صادر کرد که براساس آن سینا کاملا از مصر جدا می‌شد که این تصمیم به خشم انگلیس انجامید و سیناء را به مصر و بدون بخش‌هایی از حجاز، بازگرداند.

عبدالنور افزود: در سال 1906 رخداد مهمی به وقوع پیوست که با نام رخداد طابا معروف است و امپراتوری عثمانی تلاش کرد تا طابا را برای سیطره بر خلیج عقبه اشغال کند.

انگلیس که مصر را اشغال کرده بود در این مساله دخالت و مذاکراتی را آغاز کرد که به ترسیم مرزهای مصر منتهی شد و بیشتر اهمیت کنترل خلیج عقبه در این مذاکرات مد نظر قرار داشت.

این وزیر اسبق مصر گفت: به این ترتیب فقط مرزهای زمینی ترسیم شد اما نقشه‌های انگلیسی در آن زمان و پس از آن، که نسخه‌ای از آن نیز وجود دارد، تیران و صنافیر را در داخل مصر قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد که از دهه های 20، 30 و 40 اسنادی وجود دارد که تاکید می کند، تیران و صنافیر مصری‌ هستند؛ در سال 1951 اتفاق بسیار مهمی به وقوع پیوست و وزیر جنگ آن زمان دستور توقیف یک کشتی انگلیسی را صادر کرد زیرا این کشتی به سمت اسکله ایلات در حرکت بود و این مساله ثابت می‌کند مصر در آن هنگام بر این دو جزیره حاکمیت داشته است.

مساله واگذاری مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر از سوی مقامات مصری به عربستان سعودی، باعث بروز جنجال گسترده و برخی اوقات تظاهرات اعتراض  آمیز در مصر شده است و برخی از مصری ها این اقدام دولت مصر را شانه خالی کردن و کوتاه آمدن دولت مصر در قبال مالکیت جزایر تیران و صنافیر قلمداد می کنند.

7- 213

پربیننده ترین خبرها