افشاگری صالح دربارۀ هدف اصلی عربستان در یمن

افشاگری صالح دربارۀ هدف اصلی عربستان در یمن
يکشنبه 2 خرداد 1395 - 12:46

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین، یمن اعلام کرد که نظام آل سعود با کمک مزدوران داخلی خود به دنبال تجزیۀ یمن است.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، به نقل از "عربی 21"، علی عبد الله صالح، در بیانیۀ خود به مناسبت سالگرد وحدت یمن، آل سعود را بدخواه مردم یمن خواند و افزود: «نظام عربستان سعودی نمی خواهد که مردم یمن در سرزمین شان با آزادی و عزت زندگی کنند بلکه می خواهد با همه امکانات مالی و نظامی خود، یمن و مردمش را تضعیف کند».
رئیس جمهوری پیشین یمن با درخواست از سازمان ملل برای عمل کردن به وظایف خود در قبال مردم کشورش گفت: «سازمان ملل باید به وظایفش عمل و برای متوقف کردن تجاوزات و محاصره سعودی علیه مردم یمن و موفقیت مذاکرات کویت تلاش کند و طرف هایی را که مانع بازگشت صلح و امنیت به یمن می شوند، مجازات کند».

صالح در بیانیۀ خود با هشدار درباره تجزیه کشورش اعلام کرد: «نَه تنها وحدت ملی یمن بلکه حاکمیت و استقلالش نیز امروز به خطر افتاده است و دشمنان و توطئه گران درپی تبدیل این کشور به کشورهای کوچک و متخاصم هستند».
صالح افزود: وحدت ملی یمن ارزان و یکجا به دست نیامده بلکه با تلاش و همکاری بسیار و پس از طی مراحلی تحقق یافته است.
وحدت ملی یمن همه مطالبات مردم را برآورده کرد ولی عوامل منطقه ای و بین المللی نقش مهمی در تحقق مطالبات آنها داشت که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اضمحلال نظام سوسیالیسم شاید مهمترین این عوامل باشد. با اضمحلال نظام سوسیالیسم حزب سوسیالیست حاکم جنوب یمن مجبور شد با شمال متحد شود تا  خود را از گرفتار شدن به سرنوشت نیکولای چاوشِسکو، رئیس جمهوری کمونیست و معدوم رومانی، نجات دهد.  
صالح افزود: دیدار وزرای امور خارجه شمال و جنوب یمن حسن محمد مکی و سیف احمد الضالعی در شهر تعز در روز 30 ژوئیه 1968 بلندترین گام در مسیر اتحاد شمال و جنوب بود و یکی از مهمترین دیدارهایِ ماه های اولیۀ پس از استقلال جنوب یمن از استعمار انگلیس بود. 
صالح اعلام کرد: «سران دو بخش شمالی و جنوبی یمن روز 12 ژوئن 1980 نیز در صنعاء گردهم آمدند و مهمترین توافقنامه تاریخی این کشور را برای متحد کردن دو بخش آن امضاء کردند توافقنامه ای که زمینه را برای بازگشت امنیت و آرامش به شمال و جنوب و بازگشت داوطلبانه آوارگان به مناطق خود فراهم کرد».
رئیس جمهوری پیشین یمن اعلام کرد: «در زمانی که مذاکرات اتحاد شمال و جنوب یمن به خوبی پیش می رفت، نزاع بین مسئولان حزب سوسیالیست حاکم جنوب این کشور بالا گرفته بود به حدی که این نزاع به درگیری منجر شد و در روز 13 ژانویه 1986 در شهر عدن هزاران نفر کشته شدند و ده ها نظامی و غیرنظامی دسته جمعی زنده به گور شدند که اجساد آنها سال 2010 در مناطق الصولبان و الخیسه پیدا شد. علی سالم البیض رئیس جمهوری وقت جنوب یمن با وجود مخالفت برخی از هم حزبی هایش با اتحاد جنوب و شمال از وحدت این دو بخش از خاک کشور حمایت می کرد ولی سرانجام فریفتۀ اموال کلان دشمنان وحدت ملی یمن شد و گذشته خود را که در آن از وحدت ملی حمایت می کرد ، فراموش کرد و با توطئه گران همراه شد». 
صالح در ادامه اتهامات خود به البیض اعلام کرد : «البیض تابستان سال 1994 با پشتیبانی عربستان سعودی و چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس جنگی را برای جدا کردن جنوب از شمال یمن به راه انداخت ولی اوو همدستانش شکست سختی خوردند و هم اکنون از عبد ربه منصور هادی به عنوان ابزاری برای تجزیه یمن استفاده می کنند و برای توجیه اقدامات خود می گویند که درپی بازگرداندن عبدربه و دولت مشروع وی به صنعاء هستیم و طبق قطعنامه 2216 سازمان ملل عمل می کنیم در حالی که عبدربه فقط برای 2 سال انتخاب شده بود نَه بیشتر و مأموریتش پایان یافته است».
 

220-214

پربیننده ترین خبرها