بررسی نقش عربستان در "حمایت از تروریسم"در کنگره آمریکا؛

چند درصد تروریستهای 11سپتامبر سعودی بودند

چند درصد تروریستهای 11سپتامبر سعودی بودند
چهارشنبه 5 خرداد 1395 - 08:10

شماری از نمایندگان کنگره در نشست بررسی یکی از کمیته های مجلس نمایندگان در خصوص روابط عربستان سعودی و آمریکا، با لحنی تند مقام‌های عربستانی را به "حمایت از تروریسم" متهم کردند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، نشست یکی از زیر مجموعه‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با شرکت برخی از دعوت شدگان به عنوان کارشناس امور عربستان سعودی برگزار شد که از جمله این افراد تیم رومر از اعضای کمیسیون بررسی حادثه یازده سپتامبر بود.

دارل ایسا، از نمایندگان جمهوری خواه، مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به حمایت چند صد میلیون دلاری عربستان سعودی از مراکز مذهبی در سراسر دنیا گفت که عربستان سعودی نمی‌تواند "ادعا کند که حامی تروریسم نیست" و در عین حال حامی کسانی باشد که در این مراکز "تخم تروریسم را می‌کارند."

حمایت تمام قد عربستان سعودی از تروریسم 

دانا روباکر، دیگر نماینده جمهوری خواه، در این جلسه گفت که خاندان سلطنتی سعودی تمام قد، از عملیات تروریستی گروه‌های افراطی حمایت می‌کند. وی افزود که وقت آن رسیده مردم آمریکا حقیقت را بدانند.

هزینه میلیاردی عربستان سعودی برای ترویج وهابیت

تد پو، رئیس کمیته فرعی تروریسم ـ زیر مجموعه‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکاـ در این جلسه از برنامه‌های مشترک ایالات متحده و عربستان سعودی برای مقابله با تروریسم گفت و تاکید کرد که باید بین دولت عربستان سعودی و کسانی که در آن کشور هزینه‌های گروه‌های تروریستی را تامین می‌کنند فرق قائل شد.

ایدیولوژی داعش همان وهابیت است

پو در عین حال افزود که دولت عربستان با ساختن مدارس مذهبی، سالانه میلیاردها دلار خرج ترویج وهابیت می‌کند درحالیکه وهابیت حتی کشتن پیروان دیگر ادیان را توصیه ‌کرده است.

به گفته پو، ایدئولوژی داعش هم همین است، فقط آنها به حکومت شاهنشاهی عربستان سعودی اعتقادی ندارند.

کتاب‌های درسی عربستان سعودی، نکته دیگری است که پو به آن اعتراض کرد و گفت که بعد از اعتراض‌های متعدد، عربستان سعودی اعلام کرده که کتاب‌های درسی را عوض کرده است.

کارن هاوس، از موسسه بلفر، در این جلسه گفت که عوض کردن کتاب‌های درسی، تاثیری بر شیوه آموزش دین در مدارس عربستان نگذاشته است چرا که پشت درهای کلاس، "معلمان هرچه بخواهند می‌گویند."
قانون ضد تروریستی علیه عربستان

این جلسه یکی از جلسات بررسی قانون "عدالت علیه حامیان تروریسم" (جاستا) است که سنای آمریکا آن را تصویب کرده و حالا باید مجلس نمایندگان آن را بررسی کند تا در نهایت برای امضا به رئیس جمهوری آمریکا برسد. اوباما گفته که این قانون را در صورت تصویب دو مجلس، وتو خواهد کرد.

قانون "عدالت علیه حامیان تروریسم"، به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت اثبات دست داشتن کشوری در یک حادثه تروریستی، بازماندگان یا خانواده قربانیان بتوانند از آن کشور شکایت کنند.

بنابر گزارش های منتشر شده از مجموع ۱۹ نفر - اعضای القاعده - که در حملات 11 سپتامبر دست داشتند ۱۵ نفر آنان یعنی 79 درصد سعودی بودند.

تیم رومر، که از اعضای کمیسیون بررسی حادثه یازده سپتامبر بوده، گفت: از غیرمحرمانه شدن ۲۸ صفحه از گزارش یازده سپتامبر که بعضی ادعا می‌کنند به عربستان سعودی مربوط است، دفاع می‌کند. به گفته او به این ترتیب بسیاری از تئوری‌های توطئه پایان می‌یابند.

رومر، در عین حال تاکید کرد که عربستان سعودی در بازگردندان افراد از مسیر افراط گرایی موفق بوده است. اما این کارها به گمان او کافی نیست و عربستان باید کارهای بیشتری در این زمینه بکند. او در عین حال از تصویب جاستا حمایت کرد.

سایمون هندرسون، محقق یک موسسه تحقیقاتی درباره انرژی در خلیج فارس، و خانم هاوس در این جلسه از تصویب این طرح حمایت کردند اما نسبت به عواقب تصویب این قانون هشدار دادند.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها