نسخه "گروه تعامل" برای ریاست لاریجانی و عارف

نسخه
چهارشنبه 5 خرداد 1395 - 17:22

العالم - الیاس حضرتی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که به عنوان یک گروه تعامل، برای زیر مجموعه ریاست مجلس نسخه ای مشترک به آقایان لاریجانی و عارف خواهیم داد تا هرکدام رئیس شدند، آن را اجرا کنند.

حضرتی درگفت و گو با برنامه " من طهران" شبکه خبری العالم با تاکید بر اینکه  رقابت عارف و لاریجانی تا این لحظه اجتناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: به عنوان یک "گروه تعامل" - که من هم عضو هستم  تلاش داریم اگر موفق نشدیم مسأله رقابت بین دو رئیس را حل کنیم حداقل ذیل ریاست را مدیریت کنیم و آن را تبدیل کنیم به یک نسخه مشترک، بدهیم به عارف و لاریجانی و بگوییم هر کدام رئیس شدید مشترکا از این نسخه استفاده کنید. دراین نسخه ترکیبی از دو جناح وجود دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا آقای لاریجانی حمایت خود از اصولگراها اعلام کرده یا فهرست امید، بیان کرد: آقای لاریجانی تا امروز با فهرست اصولگراها متشکل از رهروان ولایت به اضافه جبهه پایداری همراه و لیدر آن جریان هستند.
وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که دامنه اختلافات در مجلس دهم زیاد نشود، همه هم و غممان را برای پرداختن به موضوع های فوق العاده سنگین و بزرگی که در حوزه اقتصاد با اولویت اول، در حوزه سیاست خارجی با اولویت دوم، و در مسائل مختلف اجتماعی و داخلی و فرهنگی داریم به کارگیریم  و یک مجلس کارآمد تشکیل دهیم.
وی خاطرنشان کرد: تلاشمان بر این است که مسأله ریاست مجلس و هیئت رئیسه را به عنوان یک تپه کوچک پشت سر بگذاریم و سریع عبور کنیم و تبدیل به کوه دماوند نشود که پشتش گیرکنیم، تبدیل به دره عمیق نکنیم که اختلافاتش سالهای سال دامنگیر مجلس شود به عنوان یک تپه کوچک از آن بگذریم و به حل مشکلات یزرگتربرسیم.
حضرتی تأکید کرد: ریاست بین دکتر عارف و لاریجانی فعلا حتمی است و با احترام ویژه و وسیع و سنگینی که برای لاریجانی قائل هستیم و دوستش داریم؛ تلاش ما و کلا کسانی که در لیست امید هستند برای ریاست دکتر عارف هست، و در این مسیر گام برمیداریم و همه تلاشمان این است که کمترین بی احترامی به آقای دکتر لاریجانی نشود. آقای عارف اعلام کرده که لحظه ای بعد از پایان رقابت چه رئیس شود و چه نشود صورت آقای دکتر لاریجانی را خواهد بوسید و با هم رفیق خواهند شد.
حضرتی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که عارف رئیس مجلس شود و طبیعی است آنها هم تلاش می کنند. این تا دهم خرداد مشخص خواهد شد.

ترکیب سیاسی مجلس دهم

حضرتی  دربخش دیگری از این مصاحبه درباره ترکیب سیاسی نمایندگان در مجلس جدید و اینکه اکثریت با اصلاح طلبان خواهد بود یا اصولگراها اظهار داشت: انتخابات مجلس دهم، انتخابات فوق العاده زیبایی بود؛ مردم در این انتخابات با توجه به شرایط منطقه و شرایط دنیا و همینطور پذیرفته شدن بحث برجام، هوشیاری خوبی به خرج دادند و اقبالی که مردم نشان دادند، هوشیارانه بود.
وی افزود: مردم حضور قدرتمندی پای صندوقها نشان داده و این تصویر زیبا را به دنیا مخابره کردند که ما همچنان با اعتماد کامل به مسؤولان حکومت و مدیران ارزشمند زحمتکش، درصحنه ایم، علیرغم اینکه انتقاداتی  بر سیاستها و تنگناهای اقتصادی و ضعف مدیریتها داریم.

الیاس حضرتی: تلاش ما این است که عارف رئیس مجلس شود

به دنبال فراکسیون 250 نفری هستیم

حضرتی درپاسخ به این سوال که با درنظر گرفتن تعداد اعضای فراکسیون امید شما در پارلمان ایران آیا به اکثریت دست یافته اید، خاطرنشان کرد: تا امروز قضیه تقریبا رقابت بینابین است. برنامه ما این است که تا امروز- دوست داشتیم یک فراکسیون 250 نفره تشکیل بدهیم. که از میان آنها هم اقای دکتر عارف عضو بودند و هم لاریجانی، و از این فراکسیون یک نفر برود برای ریاست و رقابتی بین این دو نفر صورت نگیرد. ولی تا امروز موفق نشدیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس سیاست کلی اصلاح طلبها، اعتدالیون، مستقلها و اصولگرایان معتدل در انتخابات؛ که حمایت از دولت بود با این نگاه ما دنبال این بودیم که در مجلس دهم یک فراکسیون 250 نفره داشته باشیم با ویژگیها و اشتراکاتی در سیاست خارجی و اقتصاد و حمایت ازدولت، با این نگاه دنبال یک فراکسیون 250 نفره به نام امید یا هر اسمی که این تعداد بپسندند بودیم، اما علیرغم داشتن اشتراکات خیلی خوب و اصولی، تا امروز نتوانستیم چنین فراکسیون 250 نفره ای تشکیل دهیم، درعمل فراکسیون اصولگراها تشکیل شد که ادغام فراکسیون رهروان مجلس نهم و جبهه پایداری است و فراکسیون امید، که ادغام فراکسیون اصلاح طلبها به اضافه اعتدالیون و بخشی از مستقلها است، افرادی که برای فراکسیون امید دعوت شدند و به آنان دعوت نامه داده  شد 185نفر بودند که 5 نفر نیز اقلیتهای مذهبی بودند و درمجموع 190 نفر می شوند.
وی اظهار داشت: یک بار فراکسیون با 158 ، یک بار نیز با 105 نفر تشکیل شد و چون نماینده‌ها از شهرستان انتخاب شدند و مراجعات، جلسات، نشستها و مسافرت دارند، طبیعی است که 185 نفر همه به شکل ثابت نیایند چون مجلس نیز که 290 نماینده دارد جلساتش با 195 نفر حداکثر با 200 نفر تشکیل می شود همیشه حدود 60 ،70، 90، نفری غایب هستند.

اولویتهای مجلس دهم

حضرتی درباره اولویت های مجلس دهم گفت: اقتصاد، در رأس اولویت های مجلس دهم است، ما امروز به لحاظ اقتصادی، در شرایط خیلی حساس و تعیین کننده ای قرار داریم؛ دولت محترم موفق شده است تورم را تا حد زیادی پایین بیاورد و این، جای تشکر دارد، اما در حوزۀ رکود، نتوانسته است کاری انجام دهد و علیرغم تلاش های زیادی که انجام داده، توفیقات چشمگیری نیافته است. لذا هم بحث سرمایه گذاری و هم بحث تولید و رفع موانع آن و هم بحث رفع موانع صادرات دغدغۀ ما خواهد بود که نتیجۀ این ها، خود به خود، اشتغالِ موثر و مفید خواهد بود. زیرا جوانانِ ما چشم به مجلس دوخته اند تا ببینند در تعامل با دولت، چقدر می توانند معضل اشتغال را حل کنند.
وی افزود: به این ترتیب، تمام هم و غم ما این خواهد بود که در کوتاه مدت، به دولت محترم توصیه کنیم که دست در دست مجلس، همکاری کند تا از این فضای رکود خارج شویم. در فضای بعد از برجام با توجه به این که امکان فراهم شدن شرایط و امکاناتی وجود دارد، ما باید این شرایط را به سمت عملی کردن اقتصاد مقاومتی ببریم که مورد تاکید رهبر عزیز ما نیز هست و امسال را به نام اقدام و عمل نام گذاری کردند. بنابراین تمام تلاش و فعالیت شبانه روزی ما معطوف به این نکته خواهد بود.
نمایندۀ مجلس دهم تأکید کرد: باید موانع تولید، موانع صادرات و موانع سرمایه گذاری سرمایه گذاران را برطرف کنیم و جامعۀ ما و فضای اقتصادی ما مهیا شود آن گاه احترام، تکریم، اعتماد، اطمینان و امنیت خاطر را برای سرمایه گذار فراهم کنیم تا سرمایه گذار با طیب خاطر و خیال راحت به سرمایه گذاری بپردازد. در این زمینه، اولویت با سرمایه گذار داخلی است و سپس سرمایه گذاران خارجی و همچنین سرمایه گذاران ایرانی در خارج از کشور.
وی افزود: اگر این مساله محقق شود، خواهیم توانست ان شاء الله هم در بخش تولید و هم در حوزه کشاورزی، مسکن، صنعت و خدمات، گام هایی اساسی بر می داریم تا مردم در این بخش ها، شاهد بهبود اقتصادی باشند.

نظارت دقیق و تیزبینانه بر اجرای برجام در مجلس جدید

حضرتی، اولویت دومِ مجلس جدید را سیاست خارجی معرفی کرد و گفت: در سیاست خارجی، نکتۀ اصلی ما نظارت دقیق و تیزبینانه بر اجرای برجام است؛ قدرت های جهانی که پای میز مذاکره با ما نشستند و با ما قرارداد و تفاهم نامه بین المللی امضا کردند، باید تعهدات خود را اجرا کنند و مجلس با دقت تمام نظارت خواهد کرد تا این کشورها تعهدات خود را انجام دهند. دقت خواهیم کرد که کجا نامردی می کنند، کجا کارشکنی می کنند و کجا خیانت می کنند؛ آن گاه به دولت قاطعانه توصیه خواهیم کرد با همان جدیتی که وارد مذاکره شد، کار را ادامه دهد تا این عهد و پیمانی که برای ما فوق العاده گران تمام شده است، به درستی به سرانجامِ مقصود برسد.

بخش عمدۀ شیطنت آمریکایی‌ها از طریق سعودی‌ها است

وی دربارۀ روابط با کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای عربی نیز گفت: تشخیص ما بر این است که بعد از بستن قرارداد با قدرت های جهانی در قالب برجام، کشورهای اروپایی به شدت برای قرارداد بستن و همکاری با ایران تمایل پیدا کرده اند. آمریکایی ها همچنان شیطنت می کنند، اما بخشی از شیطنت آمریکایی ها در قالب کارشکنی و ایجاد رعب و وحشت برای بانک های اروپایی است که نگذارند با ما همکاری کنند، اما بخش عمدۀ شیطنت آمریکایی ها، تشویق سعودی ها است در جهت ایجاد محاصره و فشار وحشتناک منطقه ای بر ایران است.

الیاس حضرتی:آمریکایی ها همچنان شیطنت می کنند

موضوع سعودیها مهمتر از داعش، مشکلات سوریه، لبنان، عراق و افغانستان

حضرتی در ادامه گفت: هرچند موضوعاتی نظیر داعش، مشکلات سوریه، لبنان، عراق و افغانستان دغدغه های ما هستند، اما مهم تر از آن ها موضوع سعودی‌ها است. ما باید درخصوص سعودی‌ها، باید تصمیمی اساسی بگیریم. باید راه هایی پیدا کنیم که کینه توزی ها، کارشکنی های آنان برطرف شود.
حضرتی تأکید کرد: آن ها هزینه‌های هنگفتی خرج می‌کنند تا در مسیر حل مشکلات اقتصادی ایران مانع ایجاد کنند و ما باید مشکل این غده را به گونه ای حل کنیم.
وی افزود: حل این معضل، قطعاً از راه نظامی امکان پذیر نیست، ما همواره از اقدام نظامی پرهیز کرده ایم و حتی در جنگ ایران و عراق هم ما مهاجم نبودیم بلکه مدافع بودیم، و این صدام بود که به ما حمله کرد. البته اگر کسی شیطنت کند، مانند صدام به گونه ای او را تنبیه می کنیم که در تاریخ، اسمی از او نماند. در هر صورت سیاسی و راه حل ما، نظامی نیست، بلکه راه حلمان سیاسی است.
حضرتی خاطرنشان کرد: ما از وزارت خارجه خواهیم خواست که به صورت جدی، از تمام امکانات داخل کشور و هماهنگ با تمام سیاست مداران و بزرگان داخلی، برنامه حل و فصل موضوع سعودی‌ها را در دستور کار قرار دهد.

اولویت ما، حل مسائل با سعودی‌ها خواهد بود

حضرتی درباره دیگر کشورهای اسلامی نیز گفت: در حال حاضر، کشورهای اسلامی همه به جان هم افتاده اند و جریان تکفیری وحشتناکی دامنگیر این کشورها شده است که هر روز هزاران نفر از مسلمانانِ طرف های مختلف منطقه را به کام خود فرو می برد. این مساله، فتنه‌ای بزرگ در منطقه به وجود آورده و تصویری وحشتناک از اسلام و مسلمانان در سراسر دنیا ارائه کرده است و دنیا از ترس مسلمانان احساس ناامنی می کند، این مساله بسیار خطرناک است و ما حتما باید در سطح منطقه راه حلی برای آن بیابیم. به این ترتیب، اولویت ما، حل مسائل با سعودی ها خواهد بود.
وی افزود: در واقع ما در سطح جهانی توانسته‌ایم توافقی ایجاد کنیم، اما این تفاهمات به منطقه که می رسد، خنثی می‌شود و در راه اجرایی شدن آن مانع ایجاد می‌شود و این کار با ترفندهایی مختلف از جمله ابزار نفت و پول دادن به دیگر کشورها برای قطع رابطه با ایران صورت می گیرد.

9

 

پربیننده ترین خبرها