امیرسیاری : اجازه تعیین تکلیف به کسی نمی‌دهیم

امیرسیاری : اجازه تعیین تکلیف به کسی نمی‌دهیم
چهارشنبه 12 خرداد 1395 - 15:38

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در عرصه دریا کسی اجازه تعیین تکلیف برای ما را ندارد، گفت: نیروی دریایی با سفر به بنادر سایر کشورها و توسعه دیپلماسی ارتش به وزارت امور خارجه کشورمان و برجام کمک می‌کند.

به گزارش  پایگاه خبری شبکه العالم ،  امیر دریادار حبیب‌الله سیاری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) و درسی که به همه نظامیان دادند، اظهار داشت: امام(ره) فرمودند: در بحث تامین تجهیزات نظامی برای نیروهای مسلح  باید توجه داشته باشید که دیگران به ما تجهیزات نخواهند داد و در شأن شما نیست که دست به سوی دیگران دراز کنید، باید در جهت تامین تجهیزات دفاعی روی پای خود بایستید و با خود اتکایی به خودکفایی دست یابید.

وی ادامه داد: امروز همه شاهدیم که توانسته‌ایم با ساخت ناوشکن‌ها و زیردریایی و با تعمیر ناوهای خود آماده هرگونه مأموریت‌های مختلف هستیم و در عمل این درس را اجرا کرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: در گذشته هیچ‌گاه در دریاهای آزاد حضور نداشتیم اما امروز در راستای اجرای درس مدنظر امام راحل، قادر به انجام مأموریت‌های دریایی با مدت زمان بیش از 2 ماه در آب‌های آزاد هستیم.

دریادار سیاری اظهار امیدواری کرد: در سال 95 برنامه داریم تا این عرصه را فراتر ببریم و گام‌های بلندتری برداریم تا ثابت کنیم ما با رسیدن به خودباوری و خودکفایی درس امام راحل را به‌خوبی اجرا کرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ناوهای درحال تولیدِ نداجا گفت: خط تولید ناو موشک‌انداز و زیردریایی‌های ما درحال فعالیت است و در راستای فرمان امام(ره) در حال تولید تجهیزات مورد نیاز چرخه دفاع از کشور هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه براساس دکترین دفاعی نظام جمهوری اسلامی ساخت چه تجهیزاتی در اولویت نداجا قرار دارد؟، اظهار داشت: اولویت نداجا در ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز نیروی دریایی راهبردی است که با گذشته متفاوت است چرا که زمانی که واژه راهبردی در پشت نیروی دریایی قرار می‌گیرد حوزه مأموریت و مسئولیت آن تفاوت می‌کند یعنی این نیرو باید بتواند در عرصه دریاهای آزاد حضور داشته باشد و از یک نیروی دریایی ساحلی خارج شده و به نیروی دریایی حاضر در آب‌های بین‌المللی تبدیل شود؛ بنابراین باید بتواند دریانوردی‌های طولانی مدت انجام دهد که گاهاً این مأموریت‌ها تا 4 ماه هم می‌رسد پس باید با خود اتکایی در عرصه اقیانوس‌ها دریانوردی کند و روی پای خودش بایستد.

دریادار سیاری ادامه داد: بنابراین انجام این مأموریت تجهیزات خاص خودش را می‌طلبد و ما برنامه داریم، تجهیزاتی تولید کنیم که مأموریت‌های جدید نیروی دریایی راهبردی را به خوبی انجام دهد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم درباره اولویت‌های نداجا در سواحل مکران تصریح کرد: اولویت نداجا در سواحل مکران آبادانی و توسعه این منطقه است. نیروی دریایی به‌عنوان پیشتاز این حرکت و اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، همچون گذشته در حال ایجاد و احداث مناطق و پایگاه‌ها در سواحل مکران بوده و در حال توسعه امکانات زیر‌ساختی هستیم. البته همزمان دولت نیز باید در بحث نیازمندی‌های توسعه‌ای به ویژه راه‌سازی، دانشگاه و بهداشت اقدام کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: امروز شاهد این هستیم که توسعه سواحل مکران به گفتمان همه مسئولان کشور تبدیل شده و اکثر مسئولان در تصمیم‌گیری‌های خود واژه سواحل مکران را به‌کار می‌برند که انشاءالله اجرایی هم خواهد شد.

دریادار سیاری در پاسخ به پرسش دیگری درباره مأموریت ناوگروه‌های اعزامی به آب‌های آزاد گفت: مهم‌ترین مأموریت ناوگروه‌های اعزامی تسلط اطلاعاتی بر منطقه، حفظ امنیت خطوط مواصلاتی، نمایش اقتدار در دریاها و حضور در مناطق حساس دنیا است؛ امروز بسیاری علاقه ندارند ما حضور داشته باشیم درحالی که ما همواره حضور مستمر خود را در این مناطق حفظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: تحرکات منطقه‌ هیچ تأثیری در حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد ندارد و ما با اقتدار و توانمندی و خوداتکایی در دریاهای آزاد حضور داریم و کسی اجازه ندارد برای ما تعیین تکلیف کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین درباره تأثیر برجام در ارتباط با کشورهای منطقه و جهان گفت: مسائل نظامی هیچ ارتباطی به برجام نداشته و ندارد. حضور ما در عرصه دریاها قطعی است؛ توسعه روابط دیپلماسی نیروی دریایی می‌تواند به توسعه دیپلماسی کشور و برجام کمک کند، چراکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که نیروی دریایی می‌تواند در توسعه دیپلماسی کشور مؤثر باشد، یعنی همین رفت و آمد‌های ما به مناطق و بنادر دیگر کشورها در راستای کمک به توسعه دیپلماسی کشور و وزارت خارجه محسوب می‌شود.

منبع : تسنیم
 

پربیننده ترین خبرها