دستاورد رژیم صهیونیستی از جنگ های خاورمیانه

دستاورد رژیم صهیونیستی از جنگ های خاورمیانه
پنج‌شنبه 13 خرداد 1395 - 19:09

العالم - نشریۀ "فایننشال تایمز" چاپ انگلیس، با انتشار مقاله ای به تأثیر بحران های خاورمیانه بر پروندۀ صلح اسرائیل و فلسطین پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم  در این مقاله به قلم خانم "رولا خلف" آمده است: دربارۀ خاورمیانه نمی توان عبارت "اخبار خوب" را زیاد شنید مخصوصا با توجه به جنگ های متعدد، دموکراسی های شکست خورده و کشورهایی که از هجوم آوارگان لبریز شده اند. از این رو وقتی می شنویم که یک مسؤول اسرائیلی اوضاع منطقه را سرشار از "خبرهای خوشحال کننده" توصیف می کند غافلگیری می شویم.
وی خاطرنشان می کند دلیل این خوشحالی چیزی نمی تواند باشد جز این که عدم ثبات در کشورهای اطراف اسرائیل به نفع این رژیم است. به ویژه آن که روند صلح با فلسطین دیگر مهمترین مسأله خاورمیانه نیست و سرگرم شدن غرب به سوریه، عراق، لیبی و یمن آنها را از توجه به قضیه فلسطین باز می دارد.
خلف می افزاید: دغدغۀ اشغال اراضی فلسطینی به چهارمین یا پنجمین اولویت منطقه ای و بین المللی تبدیل شده و فرانسوی ها که ظاهرا خواستار احیاء روند صلح بودند این هفته کنگره ای را در پاریس میزبانی کردند اما تل آویو از این اقدام ناراضی است.
نویسندۀ مقاله تاکید می کند که اسرائیل نه تنها از فشار بین المللی برای تحقق آشتی با فلسطینی ها خلاص شده بلکه با برخی کشورها به منافع مشترکی جدید دست یافته و رابطه اش با دو کشور همسایه یعنی مصر و اردن قوی تر از قبل شده است.
بعد از به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی و پایین کشیدن اخوان المسلمین از عرصۀ حکومت، قاهره و اسرائیل در دشمنی با حماس در باریکۀ غزه به نقظۀ اشتراک دست یافتند. دولت قاهره حماس را از زاویۀ جنگ داخلی خود با اخوان می نگرد و مانند اسرائیل خواستار فشار شدید به این گروه است.
خلف در انتها به این نتیجه می رسد که بحران های منطقه بیش از هر زمان دیگری به نفع اسرائیل بوده است.

202-9 

پربیننده ترین خبرها