خشم یونان از تلاوت قرآن در مسجد ایاصوفیا+عکس

خشم یونان از تلاوت قرآن در مسجد ایاصوفیا+عکس
سه شنبه 18 خرداد 1395 - 11:19

یونان، از تصمیم ترکیه برای برگزاری مراسم تلاوت قرآن کریم در مسجد ایاصوفیا در ماه مبارک رمضان انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت خارجۀ یونان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم مقامات ترکیه برای برگزاری مراسم تلاوت قرآن در ایاصوفیا به مناسبت ماه رمضان را محکوم می کنیم.
وزارت خارجۀ یونان در توجیه این موضع گیری خاطر نشان کرد: برگزاری مراسم اسلامی در مکانی که به میراث فرهنگی جهانی تعلق دارد، با ارزش های دموکراسی همخوانی ندارد و یونان، این تصمیم ترکیه را به "تعصب دینی" نزدیک می داند.
کلیسای جامع ایاصوفیا در قرن ششم میلادی توسط امپراتوری بیزانس ایجاد شد و تا سال 1453 میلادی، کلیسایی مسیحی بود اما با چیره شدن امپراتوری عثمانی بر قسطنطنیه (استانبول)، در زمان سلطان محمد دوم، این مکان، به مسجد تبدیل شد.
با ظهور مصطفی کمال آتاتورک در ترکیه و جانشین شدن نظام لائیک در این کشور، مسجد ایاصوفیا در سال 1931 بسته شد و تا چهار سال درهای آن باز نشد، تا این که در سال 1935، مقامات ترکیه، این مسجد را به موزه، تبدیل کردند.
در ماه آوریل سال 2015، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تابلوهای خطاطی درباره "عشق به پیامبر(ص)" که در ایاصوفیا برگزار شده بود، برای نخستین بار پس از 85 سال، "علی تل" امام جماعت مسجد احمد حمدی اکسکی در آنکارا، آیاتی از قرآن کریم را در این مسجد تلاوت کرد.

نمای درونی مسجد ایاصوفیا

نام ائمه معصومین بر دیوارهای مسجد

 

نقوش زیبای گنبدهای مسجد ایاصوفیا

 

تعابیر اسلامی بر دیوارهای مسجد ایاصوفیا

 

نمایی از درون مسجد ایاصوفیا

 

منبر سخنرانی در مسجد ایاصوفیا

 

نمای بیرونی مسجد ایاصوفیا

 

205

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها