لاریجانی: در حمله به لبنان، عربستان به ‌اسرائیل اطلاعات ‌می‌داد

لاریجانی: در حمله به لبنان، عربستان به ‌اسرائیل اطلاعات ‌می‌داد
سه شنبه 18 خرداد 1395 - 13:54

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: مدارکی داریم که ثابت می‌کند عربستان سعودی درجنگ 22 روزۀ سال 2006، با رژیم صهیونیستی همکاری اطلاعاتی می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، لاریجانی در گفت وگوی اختصاصی "غسان بن جدو" رئیس شبکه المیادین گفت: در جنگ 33 روزه در جنوب لبنان، سعودی ها به دنبال بهانه ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت های خود بودند به همین سبب گفتند که این جنگ، یک جنگ داخلی و در واقع جنگ ایران است.

وی افزود: اما تهران، در آن جنگ از حزب الله پشتیبانی کرد و به حمایت نظامی از این جنبش پرداخت و این موضوع را مخفی نکرد.

لاریجانی با بیان این که مقابله با "اسرائیل" در دستور کار کشورهای عربی نیست، خاطر نشان کرد: آن ها به شعار دادن در محافل مختلف و نشست های بین المللی درباره حمایت از فلسطین، اکتفا می کنند، همین مساله سبب قلدری "اسرائیل" در منطقه شد.

علی لاریجانی و غسان بن جدو

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که اختلافات ریاض و تهران "عمیق" است، ریاض را مسئول عمیق تر شدن این اختلافات دانست و گفت: ایران تمایل دارد با عربستان به عنوان کشوری اسلامی، تعاملی برادرانه داشته باشد. هیچ بهانه یا دلیلی برای بحرانی کردن روابط با عربستان وجود ندارد.

وی سپس با شمردن گام هایی که ایران برای بهبود رابطه با عربستان برداشته است، اظهار داشت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، بر پایه برقراری روابط برادرانه با همه کشورها استوار است.

لاریحانی درباره بحران سوریه نیز گفت: این بحران به صورتی که دولت و حاکمیت را از فروپاشی حفظ می کند، قابل حل است؛ همه کسانی که خواهان ایفای نقش در آینده سوریه هستند باید باشند و هیچ کس نباید برای حذف نقش دیگران، تلاش کند و این همان اشتباهی است که برخی مرتکب شدند تا مشکل ایجاد کنند و عمر بحران سوریه را طولانی تر کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس تصریح کرد که از نظر ایران، انتخاب رئیس جمهور در سوریه، تنها، حق ملت سوریه است.

علی لاریجانی سپس با اشاره به بحران عراق خاطر نشان کرد: آمریکایی ها زمانی که عراق را اشغال کردند، به ایران پیشنهاد کردند از آمریکا حمایت کنند تا در مقابل، آمریکا، قدرت را در عراق به شیعیان واگذار کند؛ اما ایران سعی کرد همه طایفه های سنی، کرد و دیگر طیف ها را در حاکمیت شریک سازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکیه گفت: ایران، اختلافاتی با ترکیه دارد اما با این کشور دشمنی ندارد.

لاریجانی سپس از وجود روابط دوستی و همچنین روابط اقتصادی وپارلمانی میان تهران و آنکارا خبر داد.

7- 205

پربیننده ترین خبرها