نقش سفیر عربستان در اغتشاشات اخیر عراق

دوشنبه 24 خرداد 1395 - 19:03

بغداد، (العالم) ـ یکی از رهبران جریان صدر با محکوم کردن دخالت‌های عربستان به‌ویژه اقدامات سفیر این کشور در عراق و ایجاد فتنه طایفه‌ای، هشدار داد که برخی دستگاه‌های خارجی در پس پرده اغتشاشات و حملات به مقر احزاب عراقی در روزهای اخیر بوده‌اند.

شیخ "طلال السعدی" روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم گفت: ما در یک برهه حساس به سر می بریم و در آستانه آزادی فلوجه، شاهد حماسه آفرینی ها، دستاوردها و جانفشانی های ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) به منظور اخراج این غده سرطانی هستیم که وارد بدن عراق شده و مردم این کشور اعم از اقشار و گروهها و مذاهب و قومیت های آن را هدف قرار داده است.

** تظاهرات همواره مسالمت آمیز بوده و هست

این رهبر جریان صدر افزود: آنچه در روزهای اخیر روی داد، فرصت طلبی برخی دستگاه های خارجی و گروهک ها و عناصر نفوذی برای فتنه انگیزی میان ملت واحد عراق است.

وی خاطرنشان کرد: تظاهرات و تحرکات سیاسی و مسالمت آمیز ما ـ که همواره مسالمت آمیز باقی خواهد ماند ـ علیه نظام نبوده است، بلکه در راستای حمایت از نظام است تا به ضرورت پایان دادن به فساد در زمینه های اداری و مالی پی ببرد.

** هواداران جریان صدر و غیرنظامیان اغتشاش نکردند

السعدی توضیح داد که اولین حادثه حمله به تشکل الاحرار در بصره از سوی عناصری بوده که نمی دانیم نماینده کدام طرف هستند، اما بی شک نمایندگان دستگاه های خارجی بودند.

** رفتارهای سفیر عربستان شبیه یک دیپلمات نیست

رهبر جریان صدر خاطرنشان کرد که سفیر عربستان در روزهای اخیر مانند یک دیپلمات که به دنبال عادی سازی روابط با همسایه خود است، رفتار نکرد، بلکه به دخالت کردن در امور عراق روی آورد؛ با مشارکت الحشد الشعبی در آزادی فلوجه و موصل مخالفت کرد، در حالی که این یک مساله داخلی است و هیچ کشوری خواه عربی یا غیر عربی حق دخالت و یا اظهارنظر در این مورد را ندارد؛ ما در حال مبارزه به نیابت از تمام جهانیان هستیم.

وی با اشاره به فتنه انگیزی عربستان در روابط دو جانبه، تاکید کرد: ما از موضع عربستان که همواره برای عادی سازی روابط با آن دست دوستی دراز کردیم، ابراز تاسف می کنیم چراکه عربستان یک کشور عربی - اسلامی است و می بایست در گرفتاری عراق در کنار ملت ما باشد، نه آنکه به فتنه انگیزی و اظهارنظر درباره الحشد الشعبی روی بیاورد. 

السعدی افزود: این سخنان ما متوجه تمام کشورها از جمله عربستان است که مورد احترام ما هستند؛ آنها باید به دیدگاه ما احترام بگذارند و به ما کمک کنند و فتنه انگیزی را کنار بگذارند.

** بسیج مردمی، بخش جدایی ناپذیر از دستگاه های امنیتی عراق

السعدی تاکید کرد که الحشد الشعبی بخش جدایی ناپذیر از نهاد امنیتی عراق است که مرجعیت به همراه فرمانده کل نیروهای مسلح به منظور آزادسازی این کشور از دست داعش خواستار تشکیل آن شدند.

وی خاطرنشان کرد که مقتدی صدر با موکول کردن تظاهرات به پس از ماه مبارک رمضان، راه را به روی آنانی که به دنبال فرصت طلبی و سوء استفاده و منحرف کردن تظاهرات مسالمت آمیز از مسیر واقعی خود هستند، بست تا بدین ترتیب ریشه ظالمان برکنده شود و دست دستگاه های خارجی کوتاه گردد.

وی تاکید کرد که وحدت در عراق پابرجاست و بهترین دلیل این مدعا، مبارزه گروههای مقاومت در جبهه ها در کنار یکدیگر از جمله گروهان های السلام و سازمان بدر و حزب الله و تمام مقاومت اسلامی است.

** تسریع در انجام اصلاحات برای جلوگیری از فتنه انگیزی

این رهبر جریان صدر همچنین از دولت عراق خواست تا هرچه سریعتر برای برآورده کردن مطالبات مردم وارد عمل شود، زیرا هرچه عراق به سمت جلو حرکت کند، راه بر روی فتنه انگیزان نیز در این کشور بسته می شود.

210- 201

پربیننده ترین خبرها