خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای آورد

شوک مردم انگلیس به اروپایی ها

شوک مردم انگلیس به اروپایی ها
جمعه 4 تير 1395 - 10:03

العالم- با خاتمه شمارش آرا مشخص شده است رای دهندگان بریتانیایی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای داده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،  48 درصد رای دهندگان به ادامه عضویت و 52 درصد به خروج از اتحادیه رای داده‌اند.

واکنش های اولیه اروپائیان نسبت به نتیجه همه پرسی حاکی از ناباوری بوده است.زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان، توئیت کرده است: "لعنتی!" و الکساندر استاب در توئیت خود نوشته: "لطفا بگویید که خواب می بینم!" در مقابل، مارین لوپن، سیاستمدار راست افراطی فرانسه، خواستار همه پرسی مشابهی در این کشور شده و گیرت ویلدرز، رهبر حزب مخالف مهاجرت در هلند که از خروج کشورش از اتحادیه اروپا حمایت می کند، نیز برگزاری همه پرسی در هلند را لازم دانسته است.

تارنمای بی بی سی گزارش کرد، نتیجه همه‌ پرسی باعث کاهشی بیش از 9 درصد در نرخ برابری پوند در برابر دلار آمریکا شده است. نرخ برابری پوند که شامگاه گذشته 1.50 در برابر دلار بود به 1.34 تنزل کرده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار که برای باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا تلاش می کرد، گفته است مردم بریتانیا نظر خود را گفته اند و باید از این نظر تبعیت کرد. وی افزوده است که مردم تصمیم خود را قاطعانه اعلام کرده اند و کشور به رهبری جدید نیاز دارد. 

کامرون، که در شش سال گذشته ریاست دولت را برعهده داشته، گفته است که مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید تحت نظر نخست وزیر جدید آغاز شود و او به منظور حفظ ثبات، تنها تا ماه اکتبر و برگزاری اجلاس حزب حاکم محافظه کار و انتخاب رهبر جدید حزب، در این سمت خواهد ماند.

اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی-سیاسی است که از ۲۸ کشور اروپایی تشکیل شده‌است. منشأ اتحادیه اروپا به جامعه اقتصادی اروپا که در سال ۱۹۵۷ با توافقنامه رم بین ۶ کشور اروپایی شکل گرفت و صرفاً یک اتحادیه اقتصادی بود باز می‌گردد. از آن تاریخ با اضافه شدن اعضای جدید، اتحادیه اروپا بزرگ‌تر شد. در سال ۱۹۹۳، توافق ماستریخت چارچوب قانونی کنونی اتحادیه را پایه‌گذاری کرد.

این اتحادیه در سال ۱۹۹۹ واحد پول مشترکی به نام یورو را معرفی کرد که تاکنون در ۱۹ کشور جایگزین پول‌های ملی شده‌است.

اتحادیه اروپا با ۵۰۰ میلیون شهروند در سال ۲۰۱۱ میلادی به تولید ناخالص داخلی ۱۷٫۶ تریلیون دلار دست یافت.

۲۱ کشور از اعضای اتحادیه اروپا عضو ناتو می‌باشند.

اتحادیه در زمان حاضر بازار واحد مشترکی دارد که موارد زیر را در بر می‌گیرد: اتحادیه گمرکی، واحد پول –یورو- که تحت اداره بانک مرکزی اروپاست (تا کنون ۱۷ کشور آن را پذیرفته‌اند)، سیاست مشترک کشاورزی، سیاست مشترک تجارت و سیاست مشترک شیلات.

9

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها