هشدار پزشکان‌ بدون‌مرز درباره یک بیماری دریمن

جمعه 4 تير 1395 - 12:12

العالم - با بحرانی شدن وضع چهار هزار بیمارِ دچار نارسایی کلیوی در یمن به سبب محاصره این کشور توسط عربستان، سازمان پزشکان بدون مرز، اقدام برای نجات این بیماران را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم از صنعا، ده ها تن از بیماران دچار نارسایی کلیوی، در برابر مرکز رسیدگی به این بیماری، صف کشیدند، اما داروها و سوخت این مرکز بسیار محدود و در آستانه تمام شدن است. به این ترتیب، بیماران یمنی، با حالتی از خوف و رجا، در این صف ها می ایستند و برخی نیز می میرند.

یکی از بیماران دچار نارسایی کلیوی به خبرنگار شبکه العالم گفت: کمبود مواد درمانی در این مرکز بیداد می کند، درد امانمان را بریده است، به این تجاوزکاران بگویید از خدا بترسند و به ما رحم کنند.

بیماران دچار نارسایی کلیوی، تنها 20 مرکز درمانی در سراسر یمن دارند و این 20 مراکز، با توجه به نبود امکانات درمانی و دارویی به سبب محاصره یمن توسط عربستان سعودی، مواد دارویی را جیره بندی کردند و هر شخص فقط هفته ای دو بار می تواند برای دیالیز شدن، مراجعه کند.

"صادق الجبری" رئیس بخش کلیه در بیمارستان نظامی یمن، به خبرنگار شبکه العالم گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، شمار بیمارانِ دچار نارسایی حاد کلیوی از 4350 فراتر رفته است و همه این افراد، به دیالیز نیازمندند.

وی افزود: محاصرۀ ظالمانه ای که زمین و هوا و دریا بر ما تحمیل شده است، ما را با کمبود مواد درمانی و دارویی مواجه کرده است.

سازمان پزشکان بدون مرز، به سازمان های بشردوستانه اعلام کرد که 4400 بیمار کلیوی در یمن در خطر مرگ به سر می برند و نیازمند رسیدگی فوری هستند، این در حالی است که برخی گزارش ها، آماری فراتر از این ارقام ارائه داده اند.

"احمد مطهر" یکی از پزشکان بیمارستان نظامی به شبکه خبری العالم گفت: تاکنون هیچ سازمان بین المللی، پاسخگوی پیام های امدادخواهی ما نشده است، به همین سبب ما از همگان می خواهیم که برای کاهش درد و رنج بیماران کلیوی کمک کنند و به ما دارو و تجهیزات برسانند.

بیماران کلیوی علاوه بر درد و رنج جنگ و محاصره، مصیبت های بیماری را نیز بر دوش می کشند و امیدوارند که با رسیدن دارو، امکان زنده ماندنِ آن ها فراهم شود.

205-9

پربیننده ترین خبرها