مسأله فلسطین در سایۀ روابط جدید ترکیه و اسرائیل

مسأله فلسطین در سایۀ روابط جدید ترکیه و اسرائیل
يکشنبه 6 تير 1395 - 12:42

عادی شدن روابط ترکیه و اسرائیل پس از شش سال رکود تأثرات مستقیمی بر مساله فلسطین، به ویژه نواز غزه، خوهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نظر می رسد روند پر شتاب رویدادهای منطقه، فاصله بین آنکارا و تل آویو را کمتر کرده است و چه بسا سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه آخرین تاکید بر معامله ترکیه و رژیم اسرائیل برای از سرگیری روابط باشد. دراین معامله پرونده نوارغزه به عنوان پرونده ای اساسی در روند آشتی بین تل آویو و آنکارا مطرح می باشد.

روابط ترکیه و رژیم اسرائیل بعد از سال ها به روند طبیعی خود باز خواهد گشت. روابط دو طرف بعد از حمله رژیم اسرائیل به کشتی مرمره در سال 2010 میلادی بحرانی شد.

حال شهر رم، پایتخت ایتالیا، روز یکشنبه شاهد امضای توافقنامه از سرگیری روابط بین آنکارا و تل آویو خواهد بود تا اینکه این توافقنامه در ماه ژوئیه آینده اجرایی شود.

این توافقنامه بر بازگشت سفرا و عمل به توافقنامه های سیاسی، نظامی و اقتصادی گذشته، به ویژه پروژه های گاز، تاکید کرد. درچارچوب این پروژه ها، خاک ترکیه محل عبور خطوط گاز رژیم اسرائیل به اروپا خواهد بود.

برخی ناظران می گویند ترکیه با حماس برای وخیم نشدن اوضاع در غزه هماهنگی خواهد کرد و در مقابل، تل آویو ترتیب ورود کمک های انسانی ترکیه به نوار غزه را خواهند داد. در این حال، ترکیه فرصت خواهد داشت که - بدون رفع محاصره غزه - یک نیروگاه برق و بیمارستان در آن بسازد.

رسانه های رژیم اسرائیل به این مرحله نگاهی مثبت داشته اند. چنان که روزنامه "ها آرتص" رژیم اسرائیل پیش بینی کرد که نمایندگان دوطرف پیش نویس توافقنامه را برای اعلام موافقت کامل با مفاد آن تایید کنند. به نوشته این روزنامه، این توافقنامه به منزله پایان شش سال رکود در روابط دو طرف خواهد بود.

این روزنامه افزود: «جدایی بین تل آویو و آنکارا ضروری نبود و چه بسا باعث زیان زیادی برای دوطرف شد».

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم چندی پیش گفته بود: «ترکیه به اسرائیل و اسرائیل به ترکیه نیاز دارد». این اظهار نظر بیانگر میزان تمایل آنکارا برای آشتی با تل آویو بود.

از این منظر، ناظران معتقدند انزوای ترکیه به خاطر دخالتش در عراق و سوریه باعث شد که سریع پرچم صلح با رژیم اسرائیل را بالا ببرد. به ویژه با توجه به وضعیت نامناسب روابط ترکیه با همسایگانش، آنکارا نیاز به صلح جدیدی با تل آویو با توجه به منافع مشترک دو طرف دارد.

6-220

پربیننده ترین خبرها