روابط اسرائیل و ترکیه محاصره غزه را شدت می بخشد

روابط اسرائیل و ترکیه محاصره غزه را شدت می بخشد
سه شنبه 8 تير 1395 - 17:07

العالم - روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه که زمانی به دلیل سعی ترک ها برای شکستن محاصره غزه قطع شده بود، اکنون به عاملی برای تشدید محاصره شدیدتر فلسطینی های ساکن غزه تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی و "بن علی یلدریم" نخست وزیر ترکیه دراین هفته به تشریح جزییات توافق مصالحه میان طرفین به منظور عادی سازی روابط دو جانبه پرداختند.

نتانیاهو گفت که این توافق نیروهای ارتش اسراییل را از مطرح شدن هر گونه شکایت از سوی ترکیه مصون داشته و باعث استمرار محاصره غزه جهت جلوگیری از گسترش نفوذ "حماس" می شود.

وی با اشاره به اینکه توافق زمینه را برای برقراری همکاری  در زمینه های انرژی و اقتصاد به ویژه گاز طبیعی هموار می نماید، یادآور شد که بندی در توافق وجود دارد که بر اساس آن ترکیه باید به اسراییل برای پیوستن به هر سازمان بین المللی که آنکارا عضو آن است، کمک کند.

پایگاه اینترنتی "مدار" امروز ( سه شنبه) به نقل از نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس گزارش کرد: که این توافق اجازه می دهد کشتی های حامل کمک های انسان دوستانه که به طرف غزه حرکت می کنند محموله های خود را در بندر "اسدود" تخلیه کنند که البته کنترل امنیتی خواهند شد.

یلدریم نخست وزیر ترکیه هم می گوید: این توافق آتش بس نیست بلکه توافق آشتی است و تبادل سفرا در سریع ترین زمان انجام خواهد شد، همچنین، یک فروند کشتی حامل 10 تن کمک انسان دوستانه جمعه هفته آتی راهی غزه خواهد شد. 

قرار است توافق مزبور در سطح مدیران کل وزارت های خارجه صهیونیستی و همچنین ترکیه امروز امضا شود.

پس از آن توافق جهت تایید در روز چهارشنبه به کابینه امنیتی سیاسی صهیونیستی ارائه خواهد شد.

روابط دیپلماتیک ترکیه با رژیم صهیونیستی از سال 2010 میلادی به دنبال یورش سربازان رژیم اشغالگر قدس به کشتی مرمره که حامل کمک برای مردم محاصره شده غزه بود، به حالت تعلیق درآمد.

دو طرف اکنون پس از مذاکرات طولانی برای به فراموشی سپردن ماجرای کشتی مرمره باردیگر به تحکیم روابط خود پرداخته اند.

در ماه مه سال 2010 میلادی کشتی مرمره آبی از ترکیه به مقصد غزه در حرکت بود که در آب های بین المللی دریای مدیترانه هدف حملات نیروهای صهیونیستی قرار گرفت.

در این حادثه 10 فعال حقوق بشر ترکیه ای کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند؛ از آن تاریخ مناسبات آنکارا با تل آویو دچار سردی شد و طرفین سفرای خود را فراخواندند.

206-9 

پربیننده ترین خبرها