دستبند الکترونیک برای کنترل حجاج در عربستان

دستبند الکترونیک برای کنترل حجاج در عربستان
پنج‌شنبه 10 تير 1395 - 17:26

وزارت حج عربستان اعلام کرد؛ در موسم حج سال جاری برای کنترل حاجیان از "دستبند الکترونیک" استفاده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در بیانیه وزارت حج عربستان آمده است: اجرای طرح دستبند الکترونیک با هدف تسریع در شناسایی حجاج و اطلاع از هویت و مشخصات آنان، به ویژه برای غیر عرب زبانان صورت می گیرد و از طریق آن می توان محل اقامت و دیگر اطلاعات حجاج را هم به سرعت مشخص کرد.

بنا بر ادعای وزارت حج عربستان، خدمت رسانی سریع به گمشدگان و تسهیل در اجرای مناسک حج، از دیگر اهداف این طرح است.

در این بیانیه به چگونگی نصب این دستبندها و امکان برداشته شدن آن توسط خود شخص اشاره نشده است، و به عقیده برخی کارشناسان حقوقی، در صورت اجباری بودن نصب دستبندها و عدم امکان جداسازی آن توسط حجاج، کاربرد این دستبندها نقض آشکار حقوق انسانی و تجاوز به حریم شخصی افراد خواهد بود.

یادآور می شود، در موسم حج سال گذشته و در منا، بر اثر ازدحام و تراکم جمعیت و ناتوانی مقامات سعودی در تامین امنیت و نظم مراسم حج، هزاران نفر از حجاج از ملیت های مختلف، کشته و مصدوم شدند که حدود 500 ایرانی هم در میان کشته ها بودند.

در سال جاری و با وجود همکاری و آمادگی مسوولان حج کشورمان، سعودی ها با کارشکنی و مانع تراشی پی در پی، از عقد توافق برای حضور حجاج ایرانی خودداری کردند و پس از 25 سال، بار دیگر حج امسال بدون حضور حجاج ایران برگزار خواهد شد.

در پی کشتار وحشیانه حجاج ایرانی توسط پلیس عربستان در حج سال 1366، حجاج ایرانی در سال های 1367 تا 1369 هم از حضور در حج بازمانده بودند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها