وضعیت یمن و اختلافات عربستان و امارات به زبان ساده

وضعیت یمن و اختلافات عربستان و امارات به زبان ساده
سه شنبه 15 تير 1395 - 11:51

العالم - یک منبع یمنی نزدیک به مذاکرات صلح این کشور در کویت وضعیت میدانی، شرایط مذاکرات و اختلافات عربستان و امارات در یمن را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، در حالی که تشدید درگیری ها در مرزهای یمن و عربستان نگرانی هایی دربارۀ بازگشت نبردهای خشن به یمن و فروپاشی مذاکرات صلح طرف های یمنی در کویت پدید آورده است، یک منبع یمنی بلند پایه که در این مذاکرات حضور دارد، در گفتگو با روزنامۀ «رأی الیوم» گفت که این مذاکرات بارها تا آستانه فروپاشی پیش رفت.
وی بیان کرد : بخصوص خطر توقف مذاکرات زمانی بیشتر به چشم آمد که که جنگنده های ائتلاف سعودی مواضع نیروهای یمنی را در استان لحج هدف قرار دادند؛ اما امیر کویت شخصا وارد صحنه شد و با ارسال پیامی به ریاض از این کشور خواست تا از نقض مجدد آتش بس خودداری کند.
وی افزود: عربستان سعی داشت آتش بس را تنها به شمال یمن محدود کند؛ اما هیات انصار الله اصرار داشت که هرگونه آتش بسی باید تمام یمن را شامل شود.
این مقام یمنی که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن، در مذاکرات غایب بود اما نمایندگان او در مذاکرات مُصر بودند که او بدون برخورداری از اختیارات جدی در دورۀ انتقالی در قدرت باقی بماند.
به گفته وی ، مقرر شده بود که در دورۀ انتقالی هر گونه عزل و نصب در دولت، به ویژه در مناصب دیپلماتیک، متوقف و به دولت آینده واگذار شود. اسماعیل ولد الشیخ احمد، نمایندۀ سازمان ملل در امور یمن نیز این پیشنهاد را پذیرفت و مذاکره کنندگان یمنی مورد حمایت ریاض را به آن ملزم کرد.
این مقام یمنی خاطرنشان کرد: مذاکره کنندگان یمنی مورد حمایت ریاض تصور می کردند با انتصاب ژنرال محسن الاحمر به فرماندهی ارتش می توان راه حلی نظامی در یمن یافت که منافع این گروه را تامین کند اما طرف های بین المللی حاضر در مذاکرات یمن با این دیدگاه مخالف بودند.
وی یاداور شد : ژنرال محسن الاحمر فرماندۀ نیروهای عبد ربه منصور هادی تمایل چندانی به پیش گرفتن راه حل نظامی ندارد؛ زیرا خوب می داند که ورود نظامی به صنعا هزینه انسانی و مادی زیادی دارد و دستیابی به نتایج مورد نظر در آن قطعی نیست. 
مقام یمنی شرکت کننده در مذاکرات کویت درباره دیدگاه برخی گروه درباره انصارالله ، بیان کرد : جنبش سلفی اصلاح (شاخۀ اخوان المسلمین در یمن) معتقد است که تا پیش از نابودی انصار الله هیچ راه حل سیاسی در یمن متصور نیست؛ از این رو این جنبش راه حل نظامی را ترجیح می دهد.
این منبع، در بخش دیگری از سخنانش، به کناره گیری یکبارۀ امارات از عملیات نظامی در یمن و عقب نشینی دوبارۀ این کشور از این تصمیم اشاره و تأکید کرد که امارت و عربستان دربارۀ یمن با هم اختلاف دارند. او مهمترین اختلافت دو طرف را در دو نکته دانست، اول اینکه امارات می خواهد مستقل باشد و از دنباله روی عربستان خارج شود. این کشور تمایل برخی گروه های جنوب یمن برای استقلال را حق مشروع آنان می داند و دوم، امارات از افزایش نقش جنبش الاصلاح در نبردهای یمن، به عنوان یک جریان اخوانی، ناراضی است، به ویژه اینکه این جبش از سوی عربستان تامین مالی و تسلیحاتی می شود.
منبع یمنی حاضر درمذاکرات کویت تاکید کرد اختلافات عربستان و امارت تا جایی پیش رفته که آمریکا برای حفظ روابط دو طرف وارد عمل شده است. او افزود عربستان به شکل گسترده در حال سازمان دهی نیروهای سلفی برای گشایش جبهه های جنگ در شمال یمن است.

220-9

پربیننده ترین خبرها