ترکیه هم در برابر اسد عقب نشینی کرد

ترکیه هم در برابر اسد عقب نشینی کرد
شنبه 19 تير 1395 - 12:21

منابع آگاه در وزارت خارجه ترکیه در گفتگو با روزنامه "الشرق الاوسط" فاش کردند که ترکیه موضع خود را در مورد باقی ماند اسد در قدرت تغییر داده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، منابع دیپلماتیک ترکیه چرخش رویکرد این کشور را اقدامی در راستای نزدیک شدن مواضع آنکارا به مسکو دانستند.
روزنامه "الشرق الاوسط" در شماره امروز خود به نقل از منابعی در وزارت امور خارجه ترکیه – که نخواست نامی از آنها ببرد – نوشت که این اقدام به معنای تغییر موضع آنکارا نسبت به بشار اسد نیست و ترکیه همچنان خواهان برکناری رئیس جمهور سوریه است اما ممکن است با ادامه حضور وی در سمت ریاست جمهوری سوریه در مرحله کوتاه مدت انتقالی حداکثر شش ماهه، آنهم در قالب توافق با قدرت های بین المللی از جمله روسیه و امریکا موافقت کند.
این چرخش موضع، یادآور طرحی است که ترکیه پیش از بحران سرنگونی هواپیمای روسی در مرز سوریه در نوامبر 2015 (آبان سال گذشته)، با آن موافقت کرده بود. طبق طرح یادشده که 9 کشور، آن را به روسیه پیشنهاد کرده بودند، یک مرحله انتقالی شش ماهه تعیین شده بود که در آن مدت، بشار اسد به عنوان رئیس جمهور و البته با اختیارات سمبلیک و صوری تا زمان برگزاری انتخابات جدید در سوریه در سمت خود ابقا می شد.
این منابع آگاه تغییر موضع ترکیه و تجدید نظر این کشور در سیاست های  خود در قبال سوریه را در وهلۀ اول ناشی از تهدیدات کردها و سپس ضرر و زیانی دانستند که در پنج سال گذشته به دلیل برخورد لجوجانه ترکیه با مسئله حضور بشار اسد در قدرت به منافع این کشور وارد شده بود.
این منابع ترک گفتند: "حتی خودِ روسیه هم خواستار ادامه حضور بشار اسد در رأس قدرت سوریه برای همیشه نیست؛ بلکه فقط برای تضمین منافع خود در سوریه تلاش می کند به نوعی با قدرت های بین المللی حاضر در این کشور به توافق برسد."
منابع آگاه ترک در این گفتگو ناراحتی ترکیه از ادامه حمایت امریکا و روسیه از حزب اتحادیه دموکرات کردستان سوریه و شاخه نظامی آن موسوم به "یگان های دفاع مردمی کرد" را هم اعلام کردند و اذعان کردند که ادامه حضور بشار اسد در قدرت برای مدت محدود باعث مصونیت ترکیه از خطر تشکیل حکومت کردها در مرزهای این کشور با سوریه می شود.


208-220

پربیننده ترین خبرها