لاهه درباره دریای جنوبی چین امروز رای صادر می کند

لاهه درباره دریای جنوبی چین امروز رای صادر می کند
سه شنبه 22 تير 1395 - 14:17

با شکایت فلیپین به دیوان داوری بین‌المللی (لاهه) قرار است این دیوان در مورد اختلاف چند کشور در ارتباط با مالکیت و بهره‌برداری از منابع دریای جنوبی چین رای ‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رسیدگی به این اختلاف به درخواست دولت فیلیپین صورت گرفته که فعالیت چین در زمینه انحصار بهره‌برداری از منابع طبیعی در این منطقه را غیرقانونی دانسته است.

قرار است رای دادگاه امروز، سه‌شنبه۲۲ تیر (۱۲ ژوئیه) صادر شود اما چین جلسات دادگاه را تحریم کرده و به این ترتیب، بعید است که رای قضات را، به خصوص اگر که به نفع آن کشور نباشد، بپذیرد. مقامات چینی گفته‌اند دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به این اختلاف را ندارد.

احتمال درگیری نظامی آمریکا و چین

ناو هواپیما بر آمریکایی در دریای چین جنوبی

با توجه به حضور نظامی چین در منطقه و اختلاف دیگر کشورهای مدعی مالکیت این منطقه، به نظر می رسد که رای دیوان داوری بین‌المللی  به افزایش تنش ها منجر خواهد شد. در چند سال اخیر،چین به اجرای مانورهای نظامی در دریای جنوبی چین مبادرت کرده و از سوی دیگر آمریکا به بهانه حمایت از کشتیرانی در این دریا به عنوان یکی از آبراه‌های مهم بین‌المللی، نیروی دریایی خود را به طور گسترده در این منطقه گسیل کرده است به طوری که کشورهای منطقه از خطر برخورد نظامی چین و آمریکا بیمناک هستند.

رای دیوان داوری ضمانت اجرایی ندارد اما قطعا برای طرف برنده، امتیازی اخلاقی و سیاسی محسوب می‌شود.

منابع آمریکایی گفته‌اند که واکنش چین نسبت به این رای تعیین کننده واکنش فیلیپین، ویتنام و سایر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا و همچنین ایالات متحده خواهد بود. به گفته آنان، اگر چین در صدد افزایش حضور نظامی خود در منطقه برآید، باید انتظار داشت که سایر کشورها نیز برآمادگی نظامی خود بیفزایند و این احتمال می‌رود که ایالات متحده خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی به منظور مراقبت و حفاظت از امنیت کشتیرانی در این منطقه شود.

منطقه دریایی مورد اختلاف حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و نیروی دریایی چین با افزایش حضور خود در آن، مانع از فعالیت کشتی‌های ماهیگیری فیلیپینی شده است.

شکایت فیلیپین در این زمینه در سال ۲۰۱۳ تسلیم دیوان لاهه شد و محتوای اصلی آن تعیین وضعیت حقوقی یک رشته جزایر پراکنده صخره‌ای و مرجانی و تعدادی جزیره مصنوعی است که چین در این منطقه احداث کرده است.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها