اوضاع مالی عربستان دقیقا چگونه است؟

اوضاع مالی عربستان دقیقا چگونه است؟
چهارشنبه 23 تير 1395 - 12:28

"مجتهد"، فعال عربستانی توییتر که به دلیل انتشار خبرهایی از مسائل پشت پرده آل سعود شهرت بسیاری کسب کرده است، زوایای پنهان دیگری را از دخل و خرج حکام سعودی و دریافت وام های کلان آنها برای جبران کسری بودجه برملا کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجتهد در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «دولت سعودی ماهیانه مبلغ 20 میلیارد ریال (5 میلیارد و 333 میلیون دلار) در قالب اوراق قرضه وام می گیرد که مجموع استقراض دولت سعودی در قالب این اوراق را به بیش از 40 میلیارد دلار (150 میلیارد ریال) رسانده است».

او در پیام دیگری نوشت: «استقراض چه بسا علت کاهش ذخیره ارزی عربستان در آمریکا به 115 میلیارد دلار (435 میلیارد ریال) بوده است. این موضوع را مسئولان آمریکایی در آمارهای ماه مارس گذشته خود تایید کرده اند».

مجتهد فاش کرد: «افزون بر این، استقراض موسسات دولتی و نیمه دولتی (آرامکو، خطوط هوایی عربستان و برق و نظایر آن) از 16میلیارد دلار فراتر می رود تا مجموع استقراض به بیش از 56 میلیارد دلار بالغ گردد».

وی نوشت: «محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع سعودی اذعان کرده است که عربستان بخش بزرگی از دخیره ارزی خود در آمریکا را با میانگین ماهیانه 30 میلیارد دلار (112 میلیارد ریال) از زمان آغاز بحران نفتی خارج کرده است».

مجتهد افزود: «آنها (سعودی ها) ادعا می کردند که ذخیره ارزی عربستان بیش از 800 میلیارد دلار است و حال یا ادعای آنها دروغ است یا اینکه محمد بن سلمان 685 میلیارد دلار را هزینه کرده و تنها 115میلیارد باقی مانده است».

وی اشاره کرد: «اعتراف محمد بن سلمان درخصوص بیرون کشیدن ماهیانه 30 میلیارد دلار (112 میلیارد ریال) در مصاحبه با سایت بلومبرگ مطرح شد و مطبوعات سعودی و شبکه سعودی العربیه این بخش از مصاحبه او و اعترافش درباره بودجه را ترجمه نکردند».

مجتهد خاطرنشان کرد: «هزینه های خاندان حاکم از حقوق و هدیه های مالی و نفتی و هزینه های زندگی گرفته تا هزینه سفر و منافع آنها از پروژه های اقتصادی و قراردادها تغییری نکرده است بلکه تنها چیزی که تغییر یافته است، همان انتقال معاملات از فرزندان عبدالله به محمد بن سلمان و دوستانش و محمد بن نایف و دوستانش است. منافع شاهزادگان سعودی نیز مشمول هیچ گونه ریاضت اقتصادی نشده است».

به نوشته مجتهد، هزینه کردن برای حکام عرب، به ویژه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، نیز نه تنها تغییری نکرده بلکه افزایش یافته است. همچنین هزینه مسائل دیگر نیز که جزئیات آنها درز نکرده است، تغییری نکرده است، نظیر هزینه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا».

مجتهد فاش کرد: «افراد آگاه در اداره دارایی عربستان تاکید می کنند که در سایه حیف و میل های خاندان سلطنتی و بذل و بخشش پول به عبدالفتاح السیسی و امثال او، امکان پرداخت حقوق تنها در صورت تداوم استقراض مسیر خواهد بود».

مجتهد نوشت: «در سایه قانون دولت آمریکا درخصوص عدم اجازه برای هزینه طرف های خارجی در انتخابات این کشور، محمد بن سلمان شرکت های آمریکایی را برای این منظور و فرار قانونی بکار گرفته است؛ هرچند که وی – همانطور که قبلا گفت - دربارۀ هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا نگرانی هایی دارد اما مقادیر زیادی پول برای مبارزات انتخاباتی هیلاری کیلینتون تزریق کرده است تا بین دو گزینه بد و بدتر، گزینه بد رای بیاورد».

6-220

پربیننده ترین خبرها