نسخۀ سازمان سیا برای "عقب‌ماندگی" سعودی‌ها!

نسخۀ سازمان سیا برای
پنج‌شنبه 24 تير 1395 - 20:47

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از حکومت عربستان خواست، جامعۀ خود را با قرن 21 وفق دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "جان برنان" روز چهارشنبه در سخنانی در بنیاد "بروکینگز" گفت: در گذشته، از برخی ویژگی های سنتی جامعۀ سعودی برای ریشه دواندن تروریسم در این جامعه سوء استفاده شده است.

وی افزود: موضوع تبدیل جامعۀ سنتی عربستان به جامعه ای مطابق با بایسته های قرن بیست و یکم، "کلید برق" نیست که بتوان با روشن کردن آن، یک شبه، جامعه سعودی را جامعه ای قرن بیست و یکمی کرد. آن ها همۀ ظواهر سطحی فرایند به روز شدن را دارا هستند اما محیط و جامعه و سنت هایشان به گونه ای است که نمی توانند با دارا بودن آن ها وارد قرن بیست و یکم شوند، و این وظیفۀ خود سعودی هاست که روی این موضوع کار کنند.

برنان تاکید کرد: کسانی که در جست وجوی سکوی پرتابی برای فعالیت های تروریستی و فعالیت های خشونت بار بودند، از برخی "سازمان های مورد حمایت ریاض" بهره گرفتند و این زمانی بود که عربستان به منظور مقابله با رویکرد ایران پس از انقلاب 1979، در حال تبلیغ رویکردها و اندیشه های خود بود.

وی افزود: دولت عربستان و سران این کشور، این پیشینۀ رویکردی را به ارث بردند، به این ترتیب، بسیاری از اشخاص در عربستان و خارج از آن، نسخه ای خشونت بار از دین اسلام را سرلوحه خود کردند و این مساله به برخی از اشخاص اجازه داد با بهره گیری از این پیشینه، بعدها به سمت خشونت و تروریسم رو بیاورند.

رئیس سازمان سیا سپس با بیان این که عملیات تروریستی اخیر در عربستان سعودی، ردی از داعش دارد، خاطر نشان کرد: این گروه، اکنون نه تنها برای آمریکا و اروپا، بلکه برای خود عربستان هم خطری بزرگ به شمار می رود.

برنان همچنین گفت: القاعده همچنان خطری برای عربستان به شمار می رود، اما خطر داعش برای دولت ریاض بیشتر از القاعده است.

7- 205

پربیننده ترین خبرها