آمریکا: ترکیه اتهام گولن را اثبات کند

آمریکا: ترکیه اتهام گولن را اثبات کند
شنبه 26 تير 1395 - 20:10

وزیر خارجۀ آمریکا از ترکیه خواست ادلّۀ خود مبنی بر دست داشتن "فتح الله گولن" در کودتا را ارائه کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مقامات ترکیه، گولن را به داشتن نقش پشت پرده در کودتای نافرجام شب گذشته متهم می کنند؛ چنان که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، به دنبال وقوع حوادث دیشب، وی را مغز متفکر کودتا نامید و "یلدریم"، نخست وزیر ترکیه، نیز اعلام کرد هر کشوری که از گولن حمایت کند؛ دشمن ترکیه است.

"جان کری" وزیر خارجۀ آمریکا از مقامات ترکیه خواست اگر سندی برای دست داشتن وی در کودتا دارند ارائه کنند. وی تأکید کرد که دولت آمریکا در فرآیند تحقیق دربارۀ علل و عوامل این حادثه به آنکارا کمک خواهد کرد.

کری که به لوکزامبورگ سفر کرده در اظهارات مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد که مقامات ترکیه به اصول قانون اساسی کشورشان دربارۀ نحوۀ مجازات کودتاگران پایبند باشند.

دولت ترکیه با پذیرش پروتکل شماره 13 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر در سال 2002  که متمرکز بر لغو مجازات اعدام است، این مجازات را از مجموعه حقوق کیفری خود حذف کرده است.

در ماده 311 قانون مجازات ترکیه آمده است هر کس شهروندان این کشور را به انقلاب مسلحانه علیه دولت تحریک کند به حبس از 15 تا 20 سال محکوم می‌شود. همچنین این ماده مقرر کرده که رهبر شورش نظامی علیه دولت به حبس ابد بدون تخفیف محکوم و دیگر مشارکت‌کنندگان در این شورش، به 6 تا 10 سال حبس محکوم می‌شوند.

202 ـ 211

پربیننده ترین خبرها