سرمقاله رای الیوم تحلیل کرد:

گاف دبیرکل جدید اتحادیه عرب درباره سوریه

گاف دبیرکل جدید اتحادیه عرب درباره سوریه
شنبه 26 تير 1395 - 22:37

یک روزنامه عربی، موضع‌گیری اخیر "احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب در قبال امکان بازگشت سوریه به این اتحادیه را شروعی ناپسند برای وی در منصب جدید توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز، شنبه، نوشت: احمد ابوالغیط در اظهارات اخیر خود مبنی بر این که سوریه تنها با توافق دولت و مخالفان این کشور می تواند به اتحادیه عرب بازگردد، به لحاظ دیپلماتیک موفق عمل نکرد زیرا در شرایط فعلی اوضاع سوریه بسیار پیچیده است و نمی تواند در نشست پیش روی این اتحادیه در نواکشوط شرکت کند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: به باور ما برای سوریه در شرایط فعلی به هیچ وجه این موضوع مطرح نیست و دامن زدن به اختلافات و پرده برداشتن از اوضاع ناگوار اتحادیه عرب در سایه وضعیت اسف‌بار آن به علت سیاست‌های نادرست برخی اعضا، از جمله اهداف طرح احتمالی این موضوع است.

به نوشته رای الیوم، همان طور که موضوع بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب در شش نشست قبلی این اتحادیه مطرح نشده است، در نشست نواکشوط یا دیگر نشست‌های آن اتحادیه، نیز مطرح نمی شود و تا‌کنون اغلب تلاش ها برای پر کردن این کرسی ناکام مانده است و این امر قبل از هر چیز به جایگاه اتحادیه عرب ضربه وارد کرده و از میزان بیهودگی این اتحادیه و فعالیت کسانی که بر آن سیطره دارند، پرده برداشته است.

در سرمقاله رای الیوم آمده است: ابوالغیط با اظهارات اخیر خود درباره سوریه و در راس قرار دادن چنین اظهارات ناگواری، در حقیقت، خود و اتحادیه عرب را با موجی از اتهامات مواجه کرد و از دیپلماسی نامناسب خود پرده برداشت زیرا وزارت خارجه سوریه فورا به این اظهارات واکنش نشان داد و در بیانیه ای اعلام کرد: تا وقتی که اتحادیه عرب، زیر سلطه کشورهایی است که همواره ضد سوریه توطئه کرده اند و مسئول آشفتگی، ضعف و چند دستگی در میان کشورهای عربی هستند، دمشق تمایلی به بازگشت به این اتحادیه ندارد.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد: پرواضح است که ابوالغیط نمی داند که سوریه همچنان عضو اتحادیه عرب است زیرا عضویت به کشورها داده می شود نه به نظام ها و تصمیم به لغو عضویت سوریه از اتحادیه عرب که اقدامی شتابزده بود، بیانگر کوته‌بینی و شتابزدگی در نگاه به آینده و تحولات این کشور بود.

رای الیوم در سرمقاله خود، سوریه را از بنیانگذاران اتحادیه عرب و یکی از سه کشوری توصیف می کند که تاریخ عربی را رقم زده اند، دنیای عرب را هدایت کرده اند و اصل عربیت را تثبیت و تحکیم کرده اند با این تفاوت که کشورهایی که سوریه را اینک از این اتحادیه دور کرده اند، تازه به دوران رسیده و تاریخی بسیار کوتاه و محدود دارند.

این روزنامه در پایان تاکید کرد که سوریه نباید به ابوالغیط و ... و یا اتحادیه عربی که به ابزار دست قدرت های استعمارگر و ابزار اجرای طرح و برنامه های مبنتی بر تقسیم و تجزیه آنها در منطقه تبدیل شده است، درخواست بازگشت عضویت بدهد؛ این اتحادیه به حمله بیگانگان به لیبی چراغ سبز نشان داد، از جنگ علیه یمن حمایت کرد، در سوریه نقش حاشیه‌ای ایفا کرده، به تفرقه و فروپاشی امت عرب دامن زده و از فتنه فرقه ای میان مسلمانان استقبال کرده است.

بدون شک در شان سوریه یا هر کشور عربی اصیل دیگری نیست که در اتحادیه عرب که اغلب ملت های عرب نگاهی تحقیرآمیز به آن دارند، کرسی داشته باشد.

213 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها