واشنگتن‌تایمز 3 ماه پیش نوشت: کودتای‌ قلابی ‌اردوغان

واشنگتن‌تایمز 3 ماه پیش نوشت: کودتای‌ قلابی ‌اردوغان
يکشنبه 27 تير 1395 - 17:23

روزنامۀ آمریکایی واشنگتن تایمز، 3 ماه پیش، از قصد رجب طیب اردوغان برای اجرای کودتایی تقلبی در ترکیه خبر داده بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، واشنگتن تایمز، در روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، اطلاعاتی منتشر کرد که حاکی از قصد اردوغان برای اجرای کودتایی در ترکیه بود تا به وسیلۀ آن، مخالفانش را سرکوب کند.

واشنگتن تایمز به نقل از "ایکان اردمیر" نمایندۀ سابق اپوزیسیون در پارلمان نوشت: "حزب عدالت و توسعه، بسیار خوب بلد است چالش ها را به فرصت تبدیل کند. آن ها به خوبی می دانند که می توانند از شایعه کودتا، به گستردگی بهره برداری کنند".

این روزنامۀ آمریکایی، پیروزی بسیار دشوار حزب عدالت و توسعه در انتخابات، بحرانی شدن اوضاع کشور، افزایش انتقادات از اردوغان به سبب طولانی تر کردن جنگ در سوریه، شدت گرفتن درگیری با کردهای جدایی طلب، ضعف اقتصاد، فروپاشی بازار گردشگری و افزایش حملات داعش را از عوامل کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه دانست.

در این میان، "مایکل روبن" از مسئولان سابق پنتاگون که تحلیل گر دفاعی و امنیتی در بنیاد AEI است، گفت: "اقدامات استبدادی اردوغان ضد مخالفان، بازداشت و زندانی کردن آنان، خفه کردن مطبوعات و مبارزه با آن ها، و رؤیاهای سلطنتی او، از کنترل خارج شده است و اگر ارتش ترکیه تصمیم به کودتا بگیرد، آمریکا باید از ارتش حمایت کند".

این اظهارات، واکنش ارتش ترکیه را سبب شد به طوری که فرماندهان ارتش، در روز یک شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، برای نخستین بار، به صراحت اعلام کردند که هیچ قصدی برای کودتا در کشور وجود ندارد و ارتش، به هیچ وجه در روند فرایند سیاسی کشور دخالت نخواهد کرد.

به این ترتیب بود که واشنگتن تایمز در مقالۀ خود که در روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ منتشر شد پیش بینی کرد که اردوغان برای جلوگیری از بروز انقلاب غیرنظامی در ترکیه، اقدام به اجرای کودتایی نظامی در کشور کند؛ زیرا هزاران تن از دانشجویان ترکیه تحت پیگرد پلیس و سازمان اطلاعات هستند، صدها تن از خبرنگاران در دادگاه ها محاکمه شده اند،هزاران تن از شهروندان به اتهام توهین به رئیس جمهور محاکمه شده اند، تظاهرات سراسر ترکیه را گرفته است و ملت ترکیه، در برابر اردوغان، سر خم نخواهد کرد.

205-220

پربیننده ترین خبرها