آیا واشنگتن از کودتای نافرجام ترکیه اطلاع داشت؟

آیا واشنگتن از کودتای نافرجام ترکیه اطلاع داشت؟
يکشنبه 27 تير 1395 - 18:04

پس از وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، رسانه ها همچنان در حال گفتگو دربارۀ نقش احتمالی آمریکا در این کودتا هستند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، پایگاه "المصریون" نوشت برخی گزارش ها و تحلیل های سیاسی، سؤال ها و ابهاماتی دربارۀ دست داشتن آمریکا در کودتای نافرجام ترکیه را مطرح می کنند و یا دست کم، دربارۀ اطلاع مقامات آمریکا از وقوع کودتا خبر می دهند.

به نوشتۀ این پایگاه، اعلام موضع دیرهنگام آمریکا در برابر کودتای نافرجام ترکیه به این ظنّ و گمان ها دامن زده است؛ ضمن آن که سفارت آمریکا در آنکارا شب گذشته در بیانیه ای، حوادث ترکیه را انتفاضه و انقلاب نامید، بدون آن که از کودتا علیه دولت منتخب این کشور نامی ببرد.
خانم "کارین دی یونگ" نیز در تحلیلی در نشریۀ "واشنگتن پست" از قول تعدادی از مسؤولان وزارت دفاع آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، می نویسد آنها از وقوع کودتا در ترکیه با خبر بوده اند.
وی می افزاید: "بازگشت اردوغان به قدرت از هر زمان دیگری، پیچیده تر و خطرناک تر است".
با وجود این، جان کری وزیر خارجۀ آمریکا نیز در پاسخ "مولود جاویش اوغلو" همتای ترک خود، ادعای دست داشتن واشنگتن در کودتای نافرجام ترکیه را دروغین و به ضرر روابط دو کشور قلمداد کرد.
سخنگوی وزارت خارجۀ ترکیه در بیانیه ای گفت: "کری، ترکیه را به خویشتن داری و احترام به حاکمیت قانون در حین انجام تحقیقات دربارۀ این توطئه دعوت و خاطرنشان کرده است که آمریکا آمادۀ کمک به مقامات ترک در انجام این تحقیقات است".
"جاویش اوغلو" همچنین دربارۀ بازگرداندن "فتح الله گولن" که به عنوان رهبر دولت درسایه در ترکیه شناخته می شود، با کری گفت و گو کرده است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش تر ضمن متهم کردن "گولن" به دست داشتن در کودتا از آمریکا خواسته بود که او را تسلیم کند.
202-220
 

پربیننده ترین خبرها