روباهی که کودتا را به شکست کشاند

روباهی که کودتا را به شکست کشاند
يکشنبه 27 تير 1395 - 18:33

رسانه ها هاکان فیدان، رئیس دستگاه امنیتی ترکیه، را بازوی نیرومند اردوغان برای سرکوب مخالفان و از ارکان شکست کودتا معرفی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعات ملی ترکیه (میت MIT) با استفاده از تجاربش توانست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور را از کودتا نجات بدهد.
اردوغان لقب "گنجینۀ اسرار" را به فیدان داده است و مردم ترکیه نیز وی را "مشت آهنین ترکیه" می نامند. گفته می شود که سرویس اطلاعات ملی در زمان ریاست وی به یکی از قدرتمندترین و موفق ترین دستگاه های اطلاعاتی جهان تبدیل شده است.
فیدان سال 2003 به ریاست آژانس توسعه و هماهنگی ترکیه منصوب شد و تا سال 2007 که در این سمت بود، به کشورهای بسیاری در آفریقا، خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز و بالکان سفر کرد و روز 27 می2010 و در سن 42 سالگی به ریاست "میت" منصوب شد. تا آن زمان کسی کم سن و سال تر از وی متصدی این سمت نشده بود.  
فیدان تغییرات بسیاری در سرویس اطلاعات ایجاد کرد و موافقت اردوغان را برای ادغام همه تشکیلات اطلاعاتی وزارت امور خارجه، دستگاه امنیتی و ارتش در قالب سرویس اطلاعات ملی به دست آورد که این امر ناخشنودی فرماندهان امنیتی و ارتشی را به همراه داشت .
میت، تحت ریاست فیدان، به مُجری سیاست های داخلی و منطقه ای اردوغان تبدیل شده است به نحوی که فیدان نقش مؤثری در مقابله اردوغان با مخالفان مرتبط با فتح الله گولن ایفا کرد.
فیدان همچنین نقش مهمی در حصول توافق بین اردوغان و حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) برای پایان دادن به چند دهه جنگ در جنوب شرقِ کُردنشین ترکیه ایفاء کرده است.  
"جیمز جفری"، سفیر پیشین آمریکا در آنکارا و بغداد، درباره فیدان می گوید: «ما باید با وی همکاری کنیم؛ زیرا می تواند مأموریت هایش را به پایان ببرد. ولی نباید گمان کرد که وی دوست ساده آمریکاست".
"امره اسلو"، کارشناس امور امنیتی و تروریسم، نیز فیدان را قدرتمندتر از هر یک از وزرای دولت اردوغان توصیف کرده است .
فوریه سال 2015 اتفاق غیرمنتظره ای رخ داد که این اتفاق استعفای فیدان از ریاست میت برای مشارکت در رقابت انتخاباتی بود . اردوغان بیش از همه از استعفای فیدان ناراحت شد و گفت: " اگر سرویس اطلاعات ملی ضعیف باشد، کشور هرگز نمی تواند روی پای خود بایستد". فیدان کمتر از یک ماه از تاریخ استعفایش بار دیگر متصدی میت شد و همچنان به مبارزه با مخالفان اردوغان می پردازد.

منبع: پایگاه "المصریون"

214-220

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها