جنجال خطبه‌های آمادۀ نماز جمعۀ در مصر

جنجال خطبه‌های آمادۀ نماز جمعۀ در مصر
دوشنبه 28 تير 1395 - 15:10

وزارت اوقاف مصر درپی دیکته کردن خطبه های نماز جمعه به ائمه مساجد و خطبای جمعه است؛ این امر باعث نارضایتی پیش نمازها و مردم شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن، مردم مصر می گویند که اگر خطبه های آماده وزارت اوقاف پیش از رسیدن به دست ائمه مساجد و خطبای جمعه به دست مردم بیفتد ، چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا نمازگزاران باز هم به نماز جمعه برای شنیدن خطبه هایی که قبلاً دیده و خوانده اند ، خواهند رفت؟!
یکی از ائمه مساجد مصر با لحنی تمسخر آمیز گفت: این طرح که ائمه مساجد و خطبای جمعه همچون بچه های کودن از روی برگه خطبه ها را بخوانند، طرح خوبی است؛ زیرا ائمه مساجد و خطبای جمعه دیگر لازم نیست برای ایراد خطبه خود را به زحمت بیندازند و می توانند با چاپ و فروش برگه های خطبه های نماز جمعه بین نمازگزاران هم پولی به دست بیاورند، و شکم خود را سیر کنند و هم مردم را تشویق به مطالعه کنند!
تعدادی از ائمه مساجد و خطبای جمعه گروهی را برای اجبار وزارت اوقاف به انصراف از تصمیم خود تشکیل داده اند و اعلام می کنند که تحمیل خطبه های آماده به ائمه مساجد و خطبای جمعه در حکم نقض آزادی بیان است و وزارت اوقاف می خواهد که آنها را به کارمندان دولتی و تحت اختیار خود تبدیل کند زیرا اجبار آنان به قرائت خطبه از روی برگۀ دریافتی از وزارت اوقاف، شأن و منزلت پیش نمازها را کاهش می دهد و اعتماد بین مردم و پیش نمازها را از بین می برد. 
عبدالله هلال یکی از کارمندان وزارت اوقاف مصر از تصمیم وزارتخانه متبوع خود ابراز نگرانی کرد و گفت : اگر خطبه های آماده به دست مردم بیفتد ، هیچ کسی در نماز جمعه مشارکت نمی کند.
هلال با لحنی تمسخر آمیز گفت: بهتر است که وزارت اوقاف فیلم خطبه های نماز جمعه را برای نمازگزاران روی پرده نمایش پخش کند و ائمه مساجد و خطبای جمعه در میان صفوف نمازگزاران راه بروند تا حواس آنها فقط متوجه فیلم باشد یا اینکه وزیر اوقاف خطبه های آماده را به موبایل یا تبلت نمازگزاران و ائمه مساجد و خطبای جمعه بلوتوث کند، زیرا برگه هم پاره می شود و هم گُم می شود.
یکی از مبلّغان مصری نیز اظهار داشت: برای صرفه جویی در وقت و برق و کاهش استهلاک بلندگو و خودداری از به زحمت انداختن پیش نماز بهتر است که خطبه های نماز جمعه از طریق واتس اپ در اختیار نمازگزاران گذاشته شود، و نماز جمعه کلاً جمع شود.
محمد مختار وزیر اوقاف مصر اعلام می کند که هیچ انگیزه سیاسی در پشت پرده تحمیل خطبه های آماده به ائمه مساجد و خطبای جمعه نیست و چنین امری کاملاً مطابق با قانون و شرع است .
یوسف شلتح یکی از خطبای جمعه مصر در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت : بستن دهان ائمه مساجد و خطبای جمعه ، هرگز.

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها