انتقاد آمریکا و روسیه از گزارش بان کی مون درباره ایران

انتقاد آمریکا و روسیه از گزارش بان کی مون درباره ایران
سه شنبه 29 تير 1395 - 08:18

آمریکا و روسیه از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به علت اینکه در گزارشی درباره اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از موافقتنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهان، پا را از اختیارات خود فراتر گذاشته است، انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جفری فلتمن مسئول امور سیاسی سازمان ملل متحد روز دوشنبه نخستین گزارش شش ماهه بان کی مون را درباره اجرای تحریم ها و محدودیت های باقیمانده درباره ایران در اختیار شورای امنیت قرار داد.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در شورای امنیت گفت «آمریکا با بخش های مختلف این گزارش کاملا مخالف است. ما می دانیم که ایران نیز با بخش های این گزارش کاملا مخالف است. محتوای این گزارش از محدوده مقتضی فراتر رفته است.»

وی افزود شورای امنیت سازمان ملل متحد به بان کی مون اختیار نداده است درباره مسائلی از جمله شکایت ایران از روند کاهش تحریم ها درچارچوب موافقتنامه هسته ای، گزارشی ارائه کند.

در گزارش بان کی مون آمده است ایران شکایت دارد که هنوز به طور کامل از امتیازهای مربوط به لغو تحریم ها برخوردار نشده و نگرانی هایی را درباره محدودیت های سفر از سوی آمریکا برای تجار خارجی و توقیف دارایی های بانک مرکزی ایران براساس یک حکم دادگاه آمریکا مطرح کرده است.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت این گزارش شامل اشتباهات واقعی است و عناوینی در این گزارش به محدودیت ها بر فعالیت های موشکی بالستیک ایران اشاره دارد. اینها مسائلی است که با موضوع گزارش مطابقت ندارد.

وی افزود برخی از بخش های گزارش بان کی مون هیچ ارتباطی با اختیارات وی در قطعنامه سازمان ملل متحد یا موافقتنامه هسته ای ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها