اردوغان 3 ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد

اردوغان 3 ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد
پنج‌شنبه 31 تير 1395 - 07:42

رئیس جمهور ترکیه در پی کودتای ناکام جمعه گذشته سه ماه در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه شب گذشته پس از جلسه شورای عالی امنیت ملی و نشست هیئت وزیران در آنکارا، با قرائت بیانیه مطبوعاتی این تصمیم را اعلام کرد.

وی گفت: " با استناد به ماده 120 قانون اساسی به منظور برطرف سازی هرچه سریعتر خطر کودتاگران و تمامی عوامل تروریستی، سه ماه وضعیت فوق العاده در سراسر کشور اعلام می کنم."

در این بیانیه تاکید شده است که اعلام وضعیت فوق العاده تنها برای اتخاذ تدابیر لازم در برابر تروریسم که کشور را تهدید می‌کند و همچنین برای محافظت از دموکراسی، دولت قانونی، حقوق و آزادی‌های اساسی است".

وی تصریح کرد، این تصمیم با هدف تقویت و حفظ ارزش های دموکراسی اتخاذ شده و تاکید کرد که "روند قانون وضعیت فوق العاده، ماموریت استانداران را تقویت خواهد بخشید. در این روند نیروهای مسلح ترکیه تحت امر استانداران بوده و با آنها همکاری خواهند کرد. در وضعیت فوق العاده هرگز حقوق و آزادی‌ها، محدود نخواهد شد. 

اردوغان خاطرنشان کرد که وضعیت اضطراری از این ارزش ها حفاظت خواهد کرد.

رئیس جمهورترکیه تصریح کرد: ملت ما برای نخستین بار در تاریخ کشور توانست کودتای مسلح نظامی را ناکام بگذارند، مردم حمایت خود را از دموکراسی و حکومت قانونی به قیمت جان خود اثبات کردند.
وی با بیان اینکه ترکیه یکی از حساس ترین دوران تاریخ خود را سپری کرد، افزود: به لطف اشراف حکومت و مردم تلاش برای کودتا ناکام ماند.

اردوغان از کسانی که در جریان کودتا کشته شدند به عنوان "شهدا" یاد کرد.

او گفت که ترکیه "هرگز شهامت و فداکاری کسانی که جان خود را از دست دادند فراموش نمی کند."

رییس جمهور ترکیه با بیان این که کشورهای خارجی باید از دخالت در امور داخلی ترکیه پرهیز کنند، خاطرنشان کرد "این ملت حق تعیین سرنوشت خود را دارد."
دولت اردوغان فتح الله گولن روحانی ساکن آمریکا و هواداران او را مسئول کودتا معرفی می کند. از زمان کودتا تاکنون بیش از ۵۰ هزار کارمند دولتی بازداشت، اخراج یا معلق شده اند.

روز چهارشنبه ۹۹ افسر ارشد نظامی در ارتباط با این رویدادها متهم شدند. تعدادی موسسه آموزشی تعطیل، سفرهای خارجی دانشگاهیان متوقف شده و روسای دانشکده ها وادار به کناره گیری شده اند.

عفو بین الملل این اقدامات را "سرکوبی در ابعاد استثنایی" توصیف کرده است.

گفتنی است نشست شورای امنیت ملی ترکیه که بعد از ظهر دیروز با ریاست رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در کاخ ریاست جمهوری «بش تپه» آنکارا آغاز شد و پس از حدود5 ساعت پایان یافت.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها