دیلی تلگراف: خطرِ حاکم شدن استبداد بر ترکیه

دیلی تلگراف: خطرِ حاکم شدن استبداد بر ترکیه
جمعه 1 مرداد 1395 - 12:46

روزنامۀ دیلی تلگراف با ابراز نگرانی از برقراری وضعیت فوق العاده در ترکیه، دربارۀ تبدیل شدن این کشور به حکومتی استبدادی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دیلی تلگراف در مقاله ای تحت عنوان "هجمۀ اردوغان برای پاکسازی ترکیه، آن را به کشوری استبدادی تبدیل می کند" نوشت: رجب طیب اردوغان با برقراری وضعیت فوق العاده در ترکیه به مدت سه ماه و به تعلیق در آوردن پایبندی این کشور به معاهده اروپایی حقوق بشر، باعث نگرانی است و می تواند زمینه ساز اقداماتی استبدادی توسط اردوغان شود.

در این مقاله آمده است: هفتۀ گذشته ده ها تن از ترک ها، یا بازداشت شدند یا از پست های خود برکنار شدند و این تصمیمات، دامنگیر قضات، سربازان، اساتید دانشگاه، افسران و معلمان شد. از آن گذشته، هزاران تن از هواداران فتح الله گولن نیز که داوطلبانه در آمریکا در تبعید به سر می برد بازداشت شدند به این بهانه که گولن برای کودتای نافرجام نقشه کشیده بود.

دیلی تلگراف تاکید کرد که اردوغان، با به گارگیری سیاست سرکوب مخالفان، ممکن است نگرانی ترک های لائیک را نیز سبب شود، زیرا آنان 50 درصد از جمعیت 70 میلیونی ترکیه را شامل می شوند.

دیلی تلگراف هشدار داد که هر قدر اردوغان، به سرکوب ادامه دهد، پذیرش او به عنوان هم پیمانی برای کشورهای غربی، به همان نسبت، دشوارتر خواهد شد.

به نوشتۀ دیلی تلگراف، جان کری وزیر خارجۀ آمریکا هشدار داد که اگر رئیس جمهور ترکیه به سیاست کنونی خود ضد مخالفانش ادامه دهد، عضویت این کشور در پیمان ناتو به حال تعلیق در می آید.

دیلی تلگراف همچنین هشدار داد که ترس واقعی از آن است که ادامه سیاست های سرکوبگرانه ممکن است ترکیه را در شمار کشورهایی قرار دهد که به سبب جنگ های داخلی و سیاست سرکوبگری، طعم نابودی و فروپاشی را چشیده اند.

205

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها