دبیرمجلس مردم سوریه:

ریاض به دنبال فرار از بحران است

ریاض به دنبال فرار از بحران است
شنبه 2 مرداد 1395 - 08:48

دبیر مجلس مردم سوریه پیشنهاد اخیر ریاض به مسکو برای دست کشیدن از حمایت نظام سوریه را بیانگر تلاش عربستان برای فرار از بحران دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم "خالد العبود" دبیر مجلس مردم سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: دو قدرت در سطح منطقه در بحران به سرمی برند که یکی ترکیه و دیگری عربستان است.
عادل الجبیر به تازگی در مصاحبه با روزنامه اروپایی "پولتیکو" گفته است، پیشنهاد ریاض به مسکو برای همکاری اقتصادی روسیه با کشورهای عربی و سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس در مقابل دست کشیدن از بشار اسد، بیشتر از (روابط اقتصادی با) چینی‌ها است؛ و این امر روسیه را از دوران شوروی قدرتمندتر می‌کند.
الجبیر افزود: روسیه بهتر است که به این موضوع توجه کند، زیرا این امر در راستای منافع دوجانبه است.
"خالد العبود" دبیر مجلس مردم سوریه در واکنش به اظهارات الجبیر، گفت: گفته‌های تازه عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی تلاش برای برون رفت از این بحران است، و بیانگر وضعیتی است که عربستان در سطح منطقه ای در آن به سرمی برد.
العبود تصریح کرد: این گفته‌ها از ناتوانی عربستان و نظایر آن در نقش آفرینی در سطح منطقه‌ای در سایه موازنه های کنونی و رو به افزایش حکایت دارد.
وی تأکید کرد: همه اقدامات عربستان چیزی جز تلاش برای بهره برداری از خون سوری ها نیست. این وضعیت در مورد یمن و عراق نیز صدق می کند. همه آنها در راستای یک هدف و آن هم فقط تضمین حضور عربستان در سطح منطقه‌ای است.
در همین ارتباط، "یلینا سوبونینا" شرق شناس روس گفت: وزیر امور خارجه سعودی، تجربه کافی ندارد تا به اهمیت روسیه در جهان پی ببرد.
وی تاکید کرد: منافع روسیه درخاورمیانه، بسیار بیشتر و گسترده تر از موضوع حمایت از اسد یا هر سیاستمدار دیگری است.
این کارشناس افزود: به اعتقاد من، مقام های روسیه به رغم داشتن روابط خوب با ریاض، درآینده نزدیک به فکر تغییر مواضع خود نیستند.
وی افزود: گسترش همکاری اقتصادی و تجاری شاید به از بین بردن اختلافات سیاسی کمک کند اما تهدید مسکو هرگزقابل قبول نیست.
سوبونینا تصریح کرد: این مشکل با پول قابل مقایسه نیست وحملات تروریستی اخیر بیانگر این است که بحران سوریه برای همه دنیا زیانهای بسیار زیادی دارد.
این شرق شناس افزود: چگونه می توان زندگی کودکانی که در نیس از بین رفتند را قیمت گذاری کرد؟

پربیننده ترین خبرها