ظریف وارد نیجریه شد

ظریف وارد نیجریه شد
يکشنبه 3 مرداد 1395 - 23:18

وزیر خارجه کشورمان که برای سفر به چند کشور آفریقایی عازم این قاره شده است، دقایقی پیش وارد آبوجا پایتخت نیجریه شد.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در رأس هیأتی بلند پایه به منظور دیدار و گفتگو با مقامات نیجریه، وارد آبوجا شد.

جمهوری فدرال نیجریه کشوری است در غرب آفریقا که پایتخت آن آبوجا و بزرگ‌ترین شهر آن لاگوس است. جمعیت این کشور ۱۷۰ میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا است.

نیمی از مردم آن که در شمال کشور زندگی می‌کنند مسلمان و نیمی دیگر در جنوب، مسیحی هستند. نیجریه از نظر منابع نفتی دهمین کشور، در میان صادرکنندگان نفت هشتمین کشور است و بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا است.

نیجریه در سال ۱۹۶۰ از بریتانیا مستقل شد و نام این کشور از نام رودخانه نیجر گرفته شده‌است. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور در آفریقا و هفتمین کشور پرجمعیت جهان است. این کشور هم‌چنین پرجمعیت‌ترین کشور جهان با اکثریت سیاه‌پوست است.

از سال ۲۰۰۲ در شمال این کشور درگیری نظامی میان اسلام‌گرایانِ گروه بوکو حرام با نیروهای دولتی جریان داشته‌است؛ گروه مسلّح بوکو حرام خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قوانین شریعت بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است.

شیعیان نیجریه پر جمعیت‌ترین گروه شیعی در قاره آفریقا هستند. بر طبق آمار غیر رسمی، جمعیت شیعیان نیجریه تا 15 میلیون نفر تخمین زده شده است. رهبر این گروه شیخ ابراهیم زکزاکی است که از سال گذشته در جریان حمله نیروهای امنیتی این کشور به منزلش در بازداشت به سر می برد. در حمله مذکور شمار زیادی از شیعیان نیجریه شهید یا مجروح شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها