7راه برای مقابله با انرژی منفی!

7راه برای مقابله با انرژی منفی!
دوشنبه 4 مرداد 1395 - 14:14

زندگی با تفکرات مثبت، نیازمند رهایی از افکار منفی است که گاهی بسیار دشوار به نظر می‌آید.

در ادامه ۷ راه حل برای مقابله با تفکرات و افراد منفی باف به شما معرفی می‌کنیم:
۱- روابط با منفی باف ها را محدود کنید

افراد منفی باف که به‌جای پیدا کردن راه حل، در مشکلات غرق می‌شوند واقعاً غیرقابل‌تحمل هستند. این افراد انتظار دارند که دیگران هم در بازی شکایت و ترحم ۲۴ ساعته شان شرکت کنند تا شاید اندکی حالشان بهتر شود و احتمالاً شما رغبتی به شنیدن گلایه‌های آن‌ها ندارید؛ ولی از روی ادب و مهربانی ناچار می‌شوید که پای صحبتشان بنشینید. اما خوشبختانه بین گوش دادن و وارد بازی احساسی آن‌ها شدن مرز مشخصی وجود دارد.

شما می‌توانید از این بازی در امان باشید اگر محدودیت‌هایی وضع کنید و هر جا که لازم شد از آن‌ها فاصله بگیرید.
چند لحظه فکر کنید:

اگر این فرد منفی باف به‌جای مدام صحبت کردن دائم در حال سیگار کشیدن بود، بازهم حاضر می‌شدید تا هر وقت که خواست پای صحبت‌هایش بنشینید؟ مسلماً پاسخ منفی است. پس هرگاه از شنیدن حرف‌هایشان خسته شدید از آن‌ها فاصله بگیرید و به خود فرصت دهید.

اگر فاصله گرفتن غیرممکن است پس به این افراد کمک کنید تا راه حلی برای مشکلاتی که از آن دم می‌زنند بیابند. در اغلب موارد مسیر مکالمه عوض می‌شود و این افراد آرام‌تر می‌شوند هرچند این تغییر ممکن است موقت باشد.
۲- هوشیارانه پاسخ بدهید و فقط واکنش نشان ندهید

واکنش حرکتی احساسی و از روی بی فکری و در لحظه است، که معمولاً ریشه در خود (نفس) شخص دارد (واکنش‌ها اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که ارتباط با قسمت منطقی مغز قطع می‌شود.)

اگر بعد از مواجه با افراد منفی باف، عصبانی یا سراسیمه بودید نشانه این است که در این ملاقات بیشتر از پاسخگویی، واکنش نشان داده‌اید. اما در مقابل پاسخگویی این حس را در شما به وجود می‌آورد که در حال کنترل اوضاع با وحدت و توازن هستید.

نکته نهایی:

در مواجهه با این افراد مانند خودشان رفتار نکنید و خودتان را تا حد آن‌ها پایین نیاورید. مقاومت درست این توانایی را به شما می‌دهد که از مقابل مسائل غیرمنطقی با حفظ آرامش و هوشیارانه عبور کنید.

۳- در مورد موضوعات بهتری صحبت کنید

برخی افراد نسبت به برخی مسائل حساس‌ترند و منفی بافیشان به‌محض اشاره به این موضوع برانگیخته می‌شود. مثلاً یکی از دوستان من از شغل خود ناراضی است و در هر موضوعی که به مسائل کاری او مرتبط است باب گله‌گزاری را باز می‌کند. در مواجهه با این افراد بهترین راه عوض کردن موضوع بحث و پیش کشیدن موضوعات جالب‌تر و مثبت‌تر است. چراکه در اغلب موارد احساسات منفی آن‌ها عمیقاً ریشه‌دار است و نمی‌توان کاری کرد. برای عوض کردن بحث خاطرات مشترک، روابط دوستانه متقابل، موفقیت‌های شخصی و دیگر موارد شاد و مثبت پیشنهادهای خوبی هستند. سعی کنید مکالمه به‌گونه‌ای باشد که شخص حس مثبتی نسبت به موضوع داشته باشد.
۴- بر راه حل‌ها تمرکز کنید، نه مشکلات

موضوعی که روی آن تمرکز می‌کنید در تعیین حالات عاطفی شما نقش مؤثری دارد. وقتی بر مشکلات متمرکز می‌شوید درواقع احساسات منفی و استرس را در خودتان تقویت می‌کنید. برعکس وقتی برراه حل تمرکز می‌کنید توانایی شما در بهبود اوضاع تقویت می‌شود و احساسات مثبتی که شکل‌گرفته استرس را کاهش می‌دهد.

در مورد افراد منفی باف هم دقیقاً شرایط مشابه است. اگر دقت کرده باشید متوجه این موضوع شده‌اید که اگر به آن‌ها اجازه بدهید در تشدید ناراحتی شما کم نمی‌گذارند. به اینکه چقدر مشکل ساز هستند فکر نکنید در عوض به دنبال راه حلی باشید که بتوانید آن‌ها را کنترل کنید. با این کار تأثیر شما بر شرایط و تعامل با این افراد راحت‌تر می‌شود.
۵- به نظرات دیگران نسبت به خود اهمیت ندهید

اگر نسبت به نظرات دیگران در خصوص خود کم‌توجه باشید قدم بزرگی در رفع استرس برداشته‌اید. اجازه ندهید افراد منفی باف نظرشان را به شما غالب کنند. موفقیت شما در این امر به نحوه ارزش‌دهی شما به خودتان و اعتماد به نفستان بستگی دارد.

افرادی که در مدیریت خود و زندگی موفق هستند غالباً افرادی هستند که بیشتر از بیرون به درون خود توجه دارند. به‌طور مثال این افراد می‌دانند که موفقیت و بهزیستی از درون نشات می‌گیرد و در مقابل افراد منفی باف برای همه اتفاقات افتاده و نیافتاده دیگران را سرزنش می‌کنند.

وقتی رضایت درونی و ارزش شما به نظر دیگران بستگی دارد، دیگر به شادی خود متعلق نیستید. این را بدانید. وقتی افرادی که ازلحاظ عاطفی قوی هستند از چیزی خوشحال می‌شوند به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند که این شادی را از آن‌ها بگیرد.

۶- تلاش برای تغییر افراد منفی باف بلی یا خیر؟

برخی افراد را می‌شود تغییر داد اما در کل دیگران را خیر. مراقب این مرزها و تفاوت‌ها باشید. انرژی خود را صرف کنترل چیزی که در اختیار شما نیست (رفتار دیگران) نکنید.

با توجه به مسائلی که مطرح شد اگر شخصی را دوست دارید که امیدوارید رفتارش تغییر کند باید بگویم که احتمالاً رفتارش عوض نخواهد شد. پس اگر به هر دلیلی به این شخص نیاز دارید با او صادق باشید و بگذارید بداند که رفتارش چه حسی به شما می‌دهد.

در اغلب موارد شما نمی‌توانید رفتار کسی را تغییر دهید، پس بهتر است که تلاشی برای این موضوع نکنید و به‌جای آن یا آن‌ها را بپذیرید یا کنار بگذارید. وقتی به‌جای تلاش برای تغییر دیگران آن‌ها را همان‌گونه که هستند می‌پذیرید به‌طور معجزه آسایی تغییر می‌کنند! چراکه این آن‌ها نیستند که تغییر می‌کنند بلکه این نوع نگاه شما به آن‌هاست که تغییر می‌کند.
۷- زمانی را به مراقبت از خود اختصاص دهید

قرار نیست چون دیگران از شما غافل هستند شما هم همین کار را انجام دهید. صادقانه بگویم اگر مجبورید با افراد منفی بافی سر کنید حتماً باید زمانی را به استراحت و تجدید قوا اختصاص بدهید. بازی کردن نقش یک بالغ منطقی در مقابل این حجم منفی کار سخت و خسته کننده ای است و اگر مراقب نباشید این منفی بافی شمارا از پا درخواهد آورد.

افراد منفی باف آن‌قدر تأثیر گذارند که کل شب می‌توانند شمارا به سؤالاتی ازاین‌دست مشغول کنند:

آیا کار من درست است؟ واقعاً آن‌قدر وحشتناکم که او به خودش اجازه می‌دهد این‌گونه با من رفتار کند؟ باورم نمی‌شود این کار را کرد! خیلی ناراحتم!

افکاری ازاین‌دست می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها سوهان روح باشند و متأسفانه هدف افراد منفی باف هم همین است. عصبی کردن شما و تقلیل سطح شما به‌اندازه خودشان بلکه در این دست‌وپا زدن تنها نباشند.

ازآنجایی‌که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید پس بهتر است مراقب خودتان باشید و با تمرکز و حس‌های مثبت و سلامتی به مقابله با این منفی بافی ادامه دهید.
راه حل:

بااین که پذیرش این موضوع سخت است اما گاهی منفی باف شمایید! گاهی این خودتان هستید که باعث ناراحتی و آسیب می‌شوید. اگر بخش منفی باف شما سعی می‌کند بر شما غالب شود تلاش کنید که تمام افکار و تأملات منفی را کنار بگذارید حتی شده برای مدت کوتاهی و آنگاه تأثیر آن را بر زندگی خود ببینید. چه نیازی به این افکار منفی دارید؟ جز رنج بی‌دلیل چه چیزی به شما ارزانی داشته‌اند؟
211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها