مطبوعاتی عربی بررسی کردند:

اجلاس سران عرب دستاوردی خواهد داشت؟

اجلاس سران عرب دستاوردی خواهد داشت؟
دوشنبه 4 مرداد 1395 - 14:16

نشریات و مطبوعات جهان عرب پیش بینی کردند که اجلاس امروز ( دوشنبه) سران عرب در شهر نواکشوت پایتخت موریتانی شکست خواهد خورد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برخی نویسندگان نشریات و مطبوعات جهان عرب و سایت های آنها پیش بینی کردند که اجلاس سران عرب به خاطر چالش های فراوان پیش روی آن "به طور قطع شکست خواهد خورد".

در همین زمینه، عمر عیاصره نویسنده نشریه السبیل اردن پیش بینی کرد که اجلاس سران عرب نتایج قابل ذکری نداشته باشد و شکست بخورد.

وی نوشت: اجلاس سران عرب به طور قطع شکست خواهد خورد و امیدی به آن نمی رود. نقاط عطفی در آن به چشم نمی آید اما آنچه از درد و رنج این امر می کاهد این است که ملت های جهان عرب دیگر توجه و اهتمامی به آن ندارند.

به نظر این نویسنده، علاوه بر این که اجلاس سران عرب هدف یا محور خاصی ندارد، ملاحظه می شود که اولین چالش یا حداقل شکست این است که این اجلاس بدون حضور بسیاری از سران برگزار خواهد شد زیرا بسیاری از سران عرب به دلایل مختلف از حضور در آن سرباز زده اند.

محمد الاحمد نویسنده روزنامه الوسط یمن نیز معتقد است که اجلاس سران عرب چیز جدیدی درباره یمن یا قدرت واقعی برای فشار بر دوطرف درگیر در این کشور نخواهد داشت.

عبدالمنعم المشاط از روزنامه الشروق مصر نیز با طعنه به اوضاع داخلی جهان عرب تاکید کرد که "ما در زمانی غیرعربی زندگی می کنیم".

وی نوشت: از یک منظر، نظام بین المللی بر اساس موازنه های دقیق بین پنج طرف تاثیر گذار یعنی آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و ژاپن استوار است و این نظام مبتنی بر زور و هماهنگی و منزوی کردن طرف های غیرموثر و در صدر آنها کشورهای عربی است. از منظر دیگر، نظام بین المللی بار دیگر به هویت تند قوم گرایانه بازنخواهد گشت و این درحالی است که هویت عربی درحال فروپاشی است و هویت های افراطی عربی فرعی شکل می گیرد که کشورهای عربی را که اساسا از شکنندگی برخوردارند، تهدید می کند.

6 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها