اجلاس سران عرب، خواسته‌های عربستان را نپذیرفت

اجلاس سران عرب، خواسته‌های عربستان را نپذیرفت
سه شنبه 5 مرداد 1395 - 14:00

عربستان، در دیکته کردن خواسته های نابجای خود بر اجلاس سران عرب، شکست خورد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بیست و هفتمین اجلاس سران عرب در نواکشوت پایتخت موریتانی، با حضور سران 9 کشور عربی برگزار شد و اکثر اعضا، در سطح وزیران خارجه در آن شرکت کردند.

وبگاه رأی الیوم درباره اجلاس سران عرب در نواکشوت نوشت: جای خالی ملک سلمان پادشاه عربستان، عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن، محمد ششم پادشاه مغرب و حمد آل خلیفه پادشاه بحرین به چشم می خورد؛ امارات نیز ترجیح داده بود که شیخ حمد بن محمد الشرقی حاکم فجیره را که کوچک ترین امیرنشین این کشور است، به اجلاس بفرستد.

در این میان، برخی منابع گفتند که گارد ویژه عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر، عملاً در فرودگاه نواکشوت حضور یافت. شماری از افسران سازمان اطلاعات نیز برای نظارت بر تدابیر لازم حفاظتی به این فرودگاه آمدند، اما هواپیمای سیسی، بدون ارائه هرگونه توجیهی، به این فرودگاه نیامد و این موضوع، شگفتی موریتانیایی ها را سبب شد.

روزنامه های مصری از وجود تلاش هایی برای ترور رئیس جمهور مصر نوشتند و این مساله را دلیل حضور نیافتن سیسی در اجلاس سران عرب شمردند اما محافل دولتی از این موضوع اظهار بی اطلاعی و تاکید کردند که هیچ کس در این زمینه بازداشت نشده است.

حضور عادل الجبیر در رأس هیئت سعودی، ذهن بسیاری از ناظران سیاسی را به خود مشغول کرد، چرا که همگان توقع داشتند محمد بن نایف، جانشین ولیعهد یا محمد بن نایف، ولیعهد عربستان یا هر یک از دیگر اعضای خاندان حاکم حضور یابند؛ به ویژه که این اجلاس، با حمایت مالی عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برگزار شد.
در این میان، منابع سیاسی تاکید کردند که حضور دو فرستاده بین المللی – مارتین کوپلر از سوی لیبی و اسماعیل ولد الشیخ از سوی یمن – نشان از آن داشت که این بحران های این دو کشور، در رأس دستور کار این اجلاس قرار دارد.

این منابع به رأی الیوم خبر دادند که فشارهای عربستان برای تصویب بندی قائل به تروریست بودن "حزب الله" لبنان با شکست مواجه شد. همچنین تمام تلاش های عربستان برای تحمیلِ هیئتی از معارضان سوری برای نشاندنِ آن ها بر جایگاه دولت سوریه نیز شکست خورد و پذیرفته نشد که معارضان سوری، حتی به عنوان ناظر در اجلاس حضور یابند. به این ترتیب، در جایگاهی که به سوریه اختصاص داشت، پرچم رسمی دولت سوریه با سه رنگ و دو ستارۀ سبزش نصب شد، نه پرچم معارضان.

205

پربیننده ترین خبرها