گزارش العالم از جزئیات دیدار فلسطینیها در کیپ تاون

گزارش العالم از جزئیات دیدار فلسطینیها در کیپ تاون
شنبه 9 مرداد 1395 - 11:52

گروههای فلسطینی با برگزاری نشست در کشور آفریقای جنوبی به بررسی تحولات داخلی و اولویت های فلسطینی ها و برقراری آشتی ملی برآمدند.

"فارس صرفندی" خبرنگار شبکه خبری العالم در گزارش خود جزئیات اختصاصی نشست گروههای فلسطینی و موضوعات مطرح شده و موضعگیری شماری از این گروهها را ارایه کرد. وی با اشاره به برگزاری این نشست در منطقه الواین اریا در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی گفت: نمایندگان حماس و فتح و سایر گروههای فلسطینی ملاقات گرمی داشتند که باعث می شود مستقیما این سوال را از آنها بپرسید که اگر شما در پس پرده دستان یکدیگر را می فشارید؛ پس چرا علنا از اختلاف برای مردم سخن می گویید و به رسانه های کمین کرده خوراک تبلیغاتی می دهید تا به خاطر درگیری شما که چیزی فراتر از منافع تنگ نظرانه نیست، پایکوبی کنند؟

همه کسانی که به دعوت انجمن گفتگوی فلسطین به کیپ تاون آمدند، بر این باور بودند که این نشست افق های جدیدی را برای آشتی بین فلسطینی ها خواهد گشود که به دوره ای از اختلافات بر سر منافع تنگ نظرانه پایان خواهد داد.

موضوع جدید در این نشست، مشارکت گسترده گروه های داخلی فلسطینی بود؛ به گونه ای که 20 نفر به نمایندگی از احزاب و گروه ها با گرایش های مختلف شرکت کردند.

مسئولان آفریقای جنوبی از جمله ابراهیم ابراهیم مشاور رئیس جمهور آفریقای جنوبی در امور خاورمیانه و اشرف سلیمان سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در این کشور، سرپرستی جلسات را برعهده داشتند.

این جلسات چهار روز متوالی طول کشید و در آنها موضوع آشتی ملی و لزوم دستیابی به آن در سایه سوء استفاده اشغالگران از کشمکش مداوم بین فلسطینی ها بررسی شد. اشغالگران از این کشمکش برای یهودی سازی سرزمین فلسطین و تحمیل شرایط و پایان دادن به رویای تشکیل کشور مستقل فلسطینی سوء استفاده می کنند.

مهمترین موضوع جدول کاری، ساختارسازی دوباره سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود. یاسر عبدربه از مهمترین شخصیات کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در سخنان خود در جمع حضار در نشست، تاریخ این سازمان و تغییرات آن در سالهای اخیر را تشریح کرد.

محمد اشتیه عضو کمیته اجرایی جنبش فتح نیز در ارتباط با این سازمان و روابط در هم تنیده بین تشکیلات خودگران فلسطین و سازمان آزادیبخش فلسطین و چگونگی تبدیل شدن این سازمان از یک نهاد کل و فراگیر به یک نهاد جزء سخنرانی کرد؛ نهادی که منتظر حمایت تشکیلات خودگردانی است که قدرت و امکاناتی فراتر از این نهاد کسب کرده است.

جنبش حماس با نماینده خود اسامه حمدان مسئول روابط خارجی حماس در این نشست شرکت کرد. این جنبش بهترین راه حل را در اعتبار بخشی دوباره به سازمان آزادیبخش با برگزاری انتخابات مجلس ملی فلسطین دانست تا از این طریق، مشروعیت این سازمان تجدید شود زیرا اعضای این مجلس از سال 1995 میلادی گردهم نیامده اند و اساسا شماری از آنها در دنیای دیگری سیر می کنند.

اسامه حمدان گفت که بهترین راه حل اعطای حیات دوباره به سازمان آزادیبخش از طریق دعوت به برگزاری نشست مسئولان ارشد آن و تعیین زمان برگزاری انتخابات مجلس ملی دانست تا به نوبه خود مسئولان جدید این سازمان را تعیین کند و این اقدام، پیوستن جنبش های حماس و جهاد اسلامی را تضمین خواهد کرد.

قیس عبدالکریم معاون دبیرکل جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز در این نشست گفت که راه حل های زیادی برای تجدید مشروعیت سازمان آزادیبخش در صورت عدم امکان تعیین زمان انتخابات مجلس ملی وجود دارد. از جمله این راه حل ها، توافق گروههای فلسطینی برای ملحق کردن نمایندگان هیئت ها و اتحادیه ها در مناطقی است که برگزاری انتخابات مجلس ملی در آنجا غیرممکن می باشد.

سومین پرونده مورد بحث در نشست کیپ تاون، گفتمان فلسطینی ها و به روز کردن آن همسو با تغییرات منطقه و جهان بود.

ایده تحول در گفتمان فلسطینی ها مورد اجماع نمایندگان گروههای فلسطینی و نمایندگان احزاب فلسطینی مناطق فلسطینی اشغال شده در سال 1948 میلادی بود.

جنبش حماس و جبهه های خلق و دموکراتیک تاکید کردند که باید گفتمان جدید فلسطینی ها بر حق مقاومت به همه اشکال آن تا زمانی که اشغالگری اسرائیل ادامه دارد و شهرک نشینان صهیونیست اراضی فلسطینی را زیر سلطه خود دارند و حضور خود را در آن گسترش می دهند، ادامه یابد.

یکی از جنبه های جدید نشست گروههای فلسطینی در کیپ تاون این بود که در این نشست، صدای فلسطینی های ساکن اراضی اشغالی سال 1948 میلادی نیز به گوش رسید. همه احزاب عربی مناطق اشغالی سال 1948 میلادی اعم از نسل قدیمی و پیشرو و نسل جوان آنها در این نشست حضور داشتند.

پربیننده ترین خبرها