اردوغان: امیر قطر اولین کسی بود که تماس گرفت!

اردوغان: امیر قطر اولین کسی بود که تماس گرفت!
يکشنبه 10 مرداد 1395 - 14:27

رئیس جمهور ترکیه گفت که امیر قطر، اولین کسی بود که در شب کودتا با وی تماس گرفته و حمایت کشورش را از ترکیه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم به نقل از خبرگزاری آناتولی رجب طیب اردوغان خاطرنشان کرد که تمیم بن حمد، آن شب برای اطلاع از روند حوادث، پیوسته با برت آلبیرق، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در تماس بوده است.
وی در گفتگوی مطبوعاتی در پاسخ به سئوالاتی درباره کودتای نافرجام اواسط ماه جاری در ترکیه گفت که تمیم به آلبیرق گفته بود که ما لحظه به لحظه در کنار شما هستیم و برای انجام هر کاری به خاطر شما آماده ایم.
اردوغان در ادامه تصریح کرد که روز بعد از کودتا، ولادیمیر پوتین و بعد از او سران امریکا و برخی کشورهای اروپایی با وی تماس گرفتند.

وی افزود: تمام کسانی که تماس گرفته بودند فقط مقاومت در برابر کودتا را به ما تبریک گفتند، اما به خودشان زحمت ندادند که به اینجا بیایند یا وزیر خاصی را اعزام کنند.
اردوغان درباره بازسازی ساختار ارتش پس از این کودتای نافرجام گفت که قصد دارد آکادمی ویژه ژاندارمری را به منظور آموزش افراد تأسیس کند.

رئیس جمهور ترکیه گفت در حال حاضر تمام بیمارستان های ارتش در حوزه مدیریت وزارت بهداشت قرار خواهند گرفت.
اردوغان تصریح کرد که دبیرستان های نظامی بسته خواهند شد و همزمان امکان ورود آسان دانش آموزان دبیرستان های عادی به دانشکده افسری فراهم می شود. وی همچنین از تأسیس دانشگاه ملی دفاع خبر داد. این دانشگاه مشتمل بر دانشکده های نیروی زمینی، هوایی و دریایی خواهد بود. کارخانه های کشتی سازی هم در حوزه مدیریت وزارت دفاع قرار خواهند گرفت.
رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که دولتش در حال حاضر سرگرم بررسی طرح انضمام ستاد ارتش و سرویس اطلاعات کشور به نهاد ریاست جمهوری با احزاب مخالف است. وی گفت در صورت تصویب، این طرح ضمیمه قانون اساسی خواهد شد.
اردوغان با تروریستی خواندن سازمان وابسته به فتح الله گولن درباره این سازمان گفت: آنچه که مایه تأسف است این است این سازمان در کشورهای غربی و افریقایی و بسیاری مناطق دیگر، سازمان دهی شده اند و هیچ سازمان تروریستی مثل این سازمان و افرادش در جهان پراکنده نشده اند.
گفتنی است آنکارا و استانبول جمعه شب 15 ژوییه برابر با 25 تیرماه شاهد کودتای نافرجامی بودند. این کودتا با اعتراض گسترده مردم در اغلب شهرها و استانهای ترکیه مواجه شد. و مردم با تجمع گسترده در مقابل ساختمان پارلمان و ستاد ارتش در آنکارا و فرودگاه بین المللی استانبول و ادارات امنیتی در چند شهر ترکیه، تانک ها را وادار به عقب نشینی کردند.

208 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها